Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser. / Thomsen, Jens Peter.

I: Dansk Sociologi, Bind 21, Nr. 1, 2010, s. 53-73.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Thomsen, JP 2010, 'Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser', Dansk Sociologi, bind 21, nr. 1, s. 53-73. <http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/3195>

APA

Thomsen, J. P. (2010). Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser. Dansk Sociologi, 21(1), 53-73. http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/3195

Vancouver

Thomsen JP. Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser. Dansk Sociologi. 2010;21(1):53-73.

Author

Thomsen, Jens Peter. / Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser. I: Dansk Sociologi. 2010 ; Bind 21, Nr. 1. s. 53-73.

Bibtex

@article{bfcf04bfe1714affa4a23adc18fd633b,
title = "Klasse og kultur p{\aa} danske universitetsuddannelser",
abstract = "Denne artikel besk{\ae}ftiger sig med social ulighed p{\aa} lange videreg{\aa}ende uddannelser i Danmark. Ved at betragte de interne forskelle i det danske universitetsfelt unders{\o}ges omfanget og karakteren af den sociale differentiering p{\aa} de lange videreg{\aa}ende uddannelser. For at forst{\aa} disse sociale differentieringsprocesser anl{\ae}gges et henholdsvis makro- og mikrosociologisk perspektiv p{\aa} betydningen af social klasse og kulturel praksis p{\aa} uddannelserne, og der stilles det overordnede sp{\o}rgsm{\aa}l: Hvad er sammenh{\ae}ngen mellem unges valg af videreg{\aa}ende uddannelse, deres sociale oprindelse og de kulturelle praktikker p{\aa} de forskellige videreg{\aa}ende uddannelser? Empirien udg{\o}res af s{\aa}vel registerdata som af feltarbejde p{\aa} tre udvalgte universitetsuddannelser, og der bruges f{\o}lgelig s{\aa}vel kvantitative som kvalitative metoder. Analysen af universitetsfeltet viser at der er meget stor forskel p{\aa} de forskellige uddannelsers sociale profil, at der er en tydelig klassestruktur i det danske universitetsfelt, at den kulturelle praksis der kendetegner udvalgte uddannelser kan forst{\aa}s meningsfuldt i sammenh{\ae}ng med denne klassestruktur, og endelig at det kr{\ae}ver bestemte foruds{\ae}tninger at mestre kulturen p{\aa} de forskellige uddannelser.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Social differentiering , social klasse, videreg{\aa}ende uddannelser , universitetsstuderende , uddannelseskultur , uddannelsesvalg",
author = "Thomsen, {Jens Peter}",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "21",
pages = "53--73",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser

AU - Thomsen, Jens Peter

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Denne artikel beskæftiger sig med social ulighed på lange videregående uddannelser i Danmark. Ved at betragte de interne forskelle i det danske universitetsfelt undersøges omfanget og karakteren af den sociale differentiering på de lange videregående uddannelser. For at forstå disse sociale differentieringsprocesser anlægges et henholdsvis makro- og mikrosociologisk perspektiv på betydningen af social klasse og kulturel praksis på uddannelserne, og der stilles det overordnede spørgsmål: Hvad er sammenhængen mellem unges valg af videregående uddannelse, deres sociale oprindelse og de kulturelle praktikker på de forskellige videregående uddannelser? Empirien udgøres af såvel registerdata som af feltarbejde på tre udvalgte universitetsuddannelser, og der bruges følgelig såvel kvantitative som kvalitative metoder. Analysen af universitetsfeltet viser at der er meget stor forskel på de forskellige uddannelsers sociale profil, at der er en tydelig klassestruktur i det danske universitetsfelt, at den kulturelle praksis der kendetegner udvalgte uddannelser kan forstås meningsfuldt i sammenhæng med denne klassestruktur, og endelig at det kræver bestemte forudsætninger at mestre kulturen på de forskellige uddannelser.

AB - Denne artikel beskæftiger sig med social ulighed på lange videregående uddannelser i Danmark. Ved at betragte de interne forskelle i det danske universitetsfelt undersøges omfanget og karakteren af den sociale differentiering på de lange videregående uddannelser. For at forstå disse sociale differentieringsprocesser anlægges et henholdsvis makro- og mikrosociologisk perspektiv på betydningen af social klasse og kulturel praksis på uddannelserne, og der stilles det overordnede spørgsmål: Hvad er sammenhængen mellem unges valg af videregående uddannelse, deres sociale oprindelse og de kulturelle praktikker på de forskellige videregående uddannelser? Empirien udgøres af såvel registerdata som af feltarbejde på tre udvalgte universitetsuddannelser, og der bruges følgelig såvel kvantitative som kvalitative metoder. Analysen af universitetsfeltet viser at der er meget stor forskel på de forskellige uddannelsers sociale profil, at der er en tydelig klassestruktur i det danske universitetsfelt, at den kulturelle praksis der kendetegner udvalgte uddannelser kan forstås meningsfuldt i sammenhæng med denne klassestruktur, og endelig at det kræver bestemte forudsætninger at mestre kulturen på de forskellige uddannelser.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Social differentiering

KW - social klasse

KW - videregående uddannelser

KW - universitetsstuderende

KW - uddannelseskultur

KW - uddannelsesvalg

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 21

SP - 53

EP - 73

JO - Dansk Sociologi

JF - Dansk Sociologi

SN - 0905-5908

IS - 1

ER -

ID: 33592061