Klasse og kultur på danske universitetsuddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Dokumenter

  • Jens Peter Thomsen
Denne artikel beskæftiger sig med social ulighed på lange videregående uddannelser i Danmark. Ved at betragte de interne forskelle i det danske universitetsfelt undersøges omfanget og karakteren af den sociale differentiering på de lange videregående uddannelser. For at forstå disse sociale differentieringsprocesser anlægges et henholdsvis makro- og mikrosociologisk perspektiv på betydningen af social klasse og kulturel praksis på uddannelserne, og der stilles det overordnede spørgsmål: Hvad er sammenhængen mellem unges valg af videregående uddannelse, deres sociale oprindelse og de kulturelle praktikker på de forskellige videregående uddannelser? Empirien udgøres af såvel registerdata som af feltarbejde på tre udvalgte universitetsuddannelser, og der bruges følgelig såvel kvantitative som kvalitative metoder. Analysen af universitetsfeltet viser at der er meget stor forskel på de forskellige uddannelsers sociale profil, at der er en tydelig klassestruktur i det danske universitetsfelt, at den kulturelle praksis der kendetegner udvalgte uddannelser kan forstås meningsfuldt i sammenhæng med denne klassestruktur, og endelig at det kræver bestemte forudsætninger at mestre kulturen på de forskellige uddannelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind21
Udgave nummer1
Sider (fra-til)53-73
Antal sider21
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - 2010
Eksternt udgivetJa

    Forskningsområder

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet - Social differentiering , social klasse, videregående uddannelser , universitetsstuderende , uddannelseskultur , uddannelsesvalg

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 33592061