20. september 2023

Claus Desler Madsen ansat som lektor på Biomedicinsk Institut

NY LEKTOR

Den 1. januar tiltræder Claus Desler Madsen en fireårig stilling som lektor ved Biomedicinsk Institut. Claus er molekylærbiolog og skifter fra ICMM, hvor han har været en del af Center for Sund Aldring.

Claus Desler leder EU Horizon-projektet POINT (Forebyggelse af ikke-smitsomme sygdomme post COVID-19) i samarbejde med 10 partnere fra otte lande. Efterspillet efter COVID-19 har afsløret en bekymrende tendens: op til 70% oplever stadig reduceret organfunktion selv måneder efter deres COVID-19-diagnose. Dette fald i organfunktion er tæt forbundet med en øget risiko for at udvikle ikke-smitsomme sygdomme (NCD'er).

Claus Desler Madsen

POINT-projektet er dedikeret til at tackle dette problem ved at levere værdifuld viden, værktøjer, kliniske retningslinjer og anbefalinger. Disse tiltag sigter mod at modvirke den uforholdsmæssige forekomst af NCD'er blandt personer efter COVID-19.

Inden for projektet har Desler Group til opgave at etablere cellekulturer og organoidsystemer, der nøjagtigt efterligner nyrer, kredsløbssystem og lunger. De vil dykke ned i de komplekse mekanismer, der forbinder den ikke-akutte fase af COVID-19 med aftagende organfunktion. Disse undersøgelser vil omfatte veje, der er forbundet med tidlig aldring, energimetabolisme og cellulære stressreaktioner.

Claus og hans gruppe vil være en del af forskningstemaet Endokrinologi og Metabolisme og vil arbejde på 22.5.

Et varmt velkommen til Claus fra hele instituttet. Vi glæder os til at følge Claus og hans gruppes spændende arbejde i fremtiden.