Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika. / Nielsen, Vibe.

I: Tidsskriftet Kulturstudier, Bind 2021, Nr. 1, 06.2021, s. 89-112.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Nielsen, V 2021, 'Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika', Tidsskriftet Kulturstudier, bind 2021, nr. 1, s. 89-112.

APA

Nielsen, V. (2021). Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika. Tidsskriftet Kulturstudier, 2021(1), 89-112.

Vancouver

Nielsen V. Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika. Tidsskriftet Kulturstudier. 2021 jun.;2021(1):89-112.

Author

Nielsen, Vibe. / Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika. I: Tidsskriftet Kulturstudier. 2021 ; Bind 2021, Nr. 1. s. 89-112.

Bibtex

@article{661ae6cf3bae4b1380eb6e6609fdc242,
title = "Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling p{\aa} Museer i Sydafrika",
abstract = "Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind p{\aa} kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstv{\ae}rker, der fremh{\ae}ves for deres {\ae}stetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i. I denne artikel, der bygger p{\aa} feltarbejde foretaget p{\aa} museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, unders{\o}ger jeg konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske gr{\ae}nser og fremh{\ae}ver, hvordan en r{\ae}kke sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens p{\aa}st{\aa}ede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en m{\aa}de hvorp{\aa} skaberne bag s{\aa}kaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til s{\aa}kaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke p{\aa} kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med {\ae}stetisk konsumering for {\o}je?",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Museums, Art, South Africa, Curation, Reclassification, Ethnographica, Colonialism, Post-apartheid",
author = "Vibe Nielsen",
year = "2021",
month = jun,
language = "Dansk",
volume = "2021",
pages = "89--112",
journal = "Kulturstudier",
issn = "1904-5352",
publisher = "Dansk Historisk F{\ae}llesr{\aa}d & Foreningen Danmarks Folkeminder",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kunstbegrebets Koloniale Klassifikationer til Forhandling på Museer i Sydafrika

AU - Nielsen, Vibe

PY - 2021/6

Y1 - 2021/6

N2 - Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind på kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstværker, der fremhæves for deres æstetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i. I denne artikel, der bygger på feltarbejde foretaget på museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, undersøger jeg konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske grænser og fremhæver, hvordan en række sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens påståede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en måde hvorpå skaberne bag såkaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til såkaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke på kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med æstetisk konsumering for øje?

AB - Siden apartheids fald i starten af 1990erne, har genstande tidligere klassificeret som etnografiske artefakter, i stigende grad fundet vej ind på kunstgallerierne i Sydafrika. Her behandles de som kunstværker, der fremhæves for deres æstetiske kvaliteter, fremfor de kulturhistoriske kontekster, de er skabt i. I denne artikel, der bygger på feltarbejde foretaget på museer og kunstgallerier i Cape Town og Johannesburg i perioden 2016-2018, undersøger jeg konsekvenserne ved denne ekspansion af klassifikatoriske grænser og fremhæver, hvordan en række sydafrikanske kuratorer afviser ekspansionens påståede valorisering: For dem er genstandenes indlemmelse i kategorien kunst ikke en valorisering, men snarere en måde hvorpå skaberne bag såkaldt traditionel afrikansk kunst fortsat eksotiseres. Men hvor er der plads til såkaldt traditionel kunst fra Afrika, hvis ikke på kunstmuseer som Johannesburg Art Gallery og Cape Towns nye Zeitz Museum of Contemporary Art Africa? Hvor er der plads til afrikansk kunst, der ikke er printet, malet eller fremstillet fortrinsvist med æstetisk konsumering for øje?

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Museums

KW - Art

KW - South Africa

KW - Curation

KW - Reclassification

KW - Ethnographica

KW - Colonialism

KW - Post-apartheid

UR - https://tidsskrift.dk/fn/article/view/89-112/174016

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2021

SP - 89

EP - 112

JO - Kulturstudier

JF - Kulturstudier

SN - 1904-5352

IS - 1

ER -

ID: 273013870