Vores forskningsgrupper tager gerne imod nye studerende, der har lyst til at lave deres bacheloropgave, speciale eller forskningsårsprojekt på instituttet.
Uddannelse og undervisning
Forskerne ved Biomedicinsk Institut udfører forskningsbaseret, klinisk relevant undervisning og vejledning på både bachelor- og kandidatniveau på flere uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.Instituttets mission er at levere forskningsbaseret undervisning af højeste standard med det formål at uddanne fremtidens professionelle.
Vi anerkender, at vi mennesker ikke lærer ved at lytte, men ved praksis og refleksion. Derfor stræber vi efter at udvikle kvaliteten af vores kurser og vejledning i overensstemmelse med KU’s Vejledende principper for uddannelse. Vi bestræber os på at omdanne vores undervisningsaktiviteter til formater, der fremmer trygge læringsmiljøer og understøtter studentercentreret læring.
Ifølge “Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter” skal det videnskabelige personale oprette og løbende vedligeholde en undervisningsportefølje samt løbende udvikle deres pædagogisk-didaktiske kompetencer.
Ved BMI er undervisningsporteføljen, undervisningsplaner og visioner centrale udvælgelseskriterier i ansættelsesprocessen (lektor og professor).
Undervisningsporteføljen og løbende faglig udvikling inden for uddannelse er en integreret del af de årlige medarbejderudviklingssamtaler for alt videnskabeligt personale.
På BMI vægtes forskning og forskningsbaseret undervisning lige højt. BMI’s videnskabelige personale deltager i undervisningsaktiviteter på bachelor- og kandidatniveau svarende til (i gennemsnit) 40-50% af deres arbejdstid.
Vores medarbejdere understøtter de studerendes læring gennem synkrone studieaktiviteter såsom forelæsninger, seminarer, praktiske opgaver (laboratoriearbejde) og andre – synkrone eller asynkrone – studieaktiviteter samt ved design af eksamener og rettelse af opgaver.
De fleste af vores faste videnskabelige medarbejdere er involveret i kursusledelse. Vi anvender forskningsbaserede læringsdesignmetoder og værktøjer til at udvikle vores kurser til mere blended learning-miljøer.
De fleste af BMI’s forskere er involveret i vejledning af bachelor- og specialeprojekter med et stærkt fokus på forskningsintegration. Studerende kommer fra uddannelser på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, men også fra andre fakulteter på Københavns Universitet og andre danske universiteter samt internationale programmer (f.eks. ERASMUS).
Læs mere om studenterprojekter
Hvis du ønsker at blive involveret i vores forskningaktiviteter gennem et studieprojekt, kan du finde opslåede projekter via linket ovenfor. Du kan også kontakte BMI’s forskere direkte, hvis du har en idé til et projekt.
Det meste af BMI’s akademiske personale er involveret i ph.d.-vejledning og i ledelse og undervisning på en række ph.d.-kurser.
Instituttet huser altid omkring 50-70 studerende, der er i gang med en ph.d. Ph.d.-studerende er primært indskrevet ved Ph.d.-skolen ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Tilgængelige ph.d.-stillinger annonceres på KU’s jobportal.
Ph.d.-studerende ved BMI bidrager til instituttets undervisningsaktiviteter, typisk ved at undervise i laboratorieøvelser. BMI har udviklet særlige workshops til onboarding og pædagogisk træning på dette karrierestadie.
BMI huser omkring 40-50 postdocs.
Instituttet er aktivt i BRIDGE Translational Excellence Programme, både ved at vejlede postdocs og tilbyde kurser i programmet.
BMI er også en del af fakultetets mentorprogram for postdocs.
Postdocs ved BMI bidrager til instituttets undervisningsaktiviteter, typisk ved at undervise i laboratorieøvelser, seminarer og som praktiske medvejledere for bachelor- og kandidatstuderende. BMI har udviklet et program til onboarding og pædagogisk træning på dette karrierestadie.
Nedenfor kan du få overblik over vores kurser på bachelor- og kandidatniveau på forskellige uddannelser samt de respektive kursusledere. Ved at klikke på navnet kan du finde information om en forskers interesseområde.
Kursusbeskrivelser for de enkelte kurser kan findes i KUs kursuskatalog.
Kurser på medicinuddannelsen
Semester | Kursus | Kursusleder |
---|---|---|
1. semester |
Kursus i basal humanbiologi |
|
4. semester |
Kursus i mave, tarm og lever |
|
Kursus i hjerte, kredsløb og lunger |
||
5. semester |
Kursus i nyrer og urinveje |
|
Kursus i endokrinologi, reproduktion og blod |
||
Forberedende kursus i bachelorprojekt |
||
Basal Farmakologi |
||
6. semester |
Bachelorprojekt |
|
Koordinering af modulet 'Farmakologi' i kursus i kliniske sygdomsenheder |
||
Kandidat-uddannelsen |
Kandidatspeciale |
|
Valgfrie kurser og ophold |
||
Koordinering af modulet 'Farmakologi' i kursus i intern medicin og kirurgi |
Kurser på andre uddannelser
Uddannelse | Kursus | Kursusleder |
---|---|---|
Folkesundhedsvidenskab |
Humanbiologi |
|
Sygdomslære for ikke-klinikere |
||
Odontologi |
Basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter |
|
Organernes struktur og funktion i den raske og syge krop |
||
Humanbiologi |
Human Anatomy and Systems Physiology |
|
Human Pathophysiology |
||
Course in Grant Application Writing |
||
Translational Pharmacology |
||
Molekylær Biomedicin |
Humanbiologi |
|
Human fysiologi |
||
Medicin og Teknologi (Civilingeniør) |
Humanbiologi |
|
Pathophysiology |
||
Sygdomslære for ikke-klinikere |
||
Modellering af fysiologiske systemer |
||
Advanced Physiological Modelling | ||
Course in Biomechanics of the Locomotor System | ||
Bachelor's Thesis | ||
Master's Thesis | ||
Sundhed og Informatik |
Introkursus - Sundhed og Informatik |
Jørgen Kanters |
Humanbiologi |
||
Sygdomslære for ikke-klinikere |
||
Kvantitativ Biologi & Sygdomsmodellering |
Kandidatspeciale |