10. december 2021

Trisha Grevengoed bliver ny adjunkt ved BMI

Ny medarbejder

Fra 1. januar 2022 bliver Trisha Grevengoed adjunkt ved BMI som en del af forskningstemaet "Endokrinologi og Metabolisme".

Trisha GrevengoedTrisha fik en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling på 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden i 2021 til projektet "Fat forward in the fight against heart disease: novel omega-3 lipid metabolites to lower triglycerides and cardiovascular disease risk”. Hun starter nu på BMI for at etablere en forskergruppe med fokus på at afdække ny indsigt i omega-3-fedtsyrernes rolle i relation til udvikling af hjerte-kar-sundhed og -sygdom. Trisha kommer fra en stilling som adjunkt ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR).

Trishas forskning fokuserer på lipider og regulatorer af stofskiftet. Hun har studeret en ny type lipider, der kan fungere som signalmolekyler der kan sænke optagelen af fedt fra kosten og dermed regulere glukosemetabolismen samt forhindre fedtlever. På BMI vil Trisha Grevengoed kombinere sit ph.d.-arbejde om hjertemetabolisme med sit seneste arbejde med bioaktive lipider. Dermed vil hun fokusere sin forskning på omega-3 fedtsyrer for at øge forståelsen af, hvordan disse lipider hjælper med at sænke niveauet af triglycerider i blodet og hjælper med at forhindre hjertekarsygdomme, som f.eks. hjerteanfald eller slagtilfælde.

“BMI har en fantastisk blanding af forskere med klinisk ekspertise og grundforskere, hvilket passer perfekt til mit projekt og fremtidig forskning, da jeg planlægger at bruge tilgangen til at følge en opdagelse fra basalforskningen til klinikken. Det entero-endokrine fokus i temaet Endokrinologi og Metabolisme spiller godt sammen med mine tidligere og fremtidige studier, og vil bidrage til at afdække understuderede bioaktive molekyler, som min gruppe kan undersøge i fremtiden. Jeg er meget spændt på at blive en del af BMI og se, hvad vi kan udrette sammen,” siger Trisha.

Institutleder Cathrine Ørskov glæder sig til at byde Trisha Grevengoed velkommen til BMI og siger: ”Jeg er rigtig glad for at byde Trisha velkommen til BMI. Hendes forskningsområde bygger både bro mellem to af vores hovedforskningsområder, nemlig kardiovaskulær sundhed og sygdom og metabolisme og endokrinologi, og bygger også bro mellem grundforskning og klinisk forskning”.

Trisha bliver en del af forskningen i forskningstemaet Endokrinologi og Metabolisme, og hun vil have sin laboratorieplads på 12.2.