1. juni 2022

Tor Biering-Sørensen bliver ny professor på Biomedicinsk Institut

Ny professor

Den 1. juni 2022 bliver Tor Biering-Sørensen professor i translationel kardiologi og pragmatiske randomiserede studier på Biomedicinsk Institut.

Tor Biering SørensenTor har siden 2019 været ansat som lektor på Biomedicinsk Institut (BMI). Han bliver nu udnævnt til professor på BMI, hvor han har etableret en forskningsgruppe med fokus på translationel kardiologi og pragmatiske randomiserede studier.

Center for Translationel Kardiologi og Pragmatiske Randomiserede Forsøg (CTCPR) er et forskningscenter som har en underafdeling, der hedder forskningscenter for Hjerteskanning (på engelsk: Cardiovascular Non-Invasive Imaging Research Laboratory (CIRL)), til at udføre forskningsprojekter i ultralyd af hjertet mhp at identificere risikogrupper for hjertesygdom, samt til at udføre mindre mekaniske lodtrækningsforsøg mhp at teste ny medicin for at forbygge hjertesygdom.

CTCPR er et samarbejde mellem Biomedicinsk Institut (BMI), Københavns Universitet og Kardiologisk Afdeling, Herlev og Gentofte Hospital (HGH). Centret er skabt af Tor Biering-Sørensen med det formål at bruge de danske registre til at identificere, invitere og følge deltagere i kliniske forsøg. Samarbejdet gør, at vejen fra nye basalforskningsopdagelser på BMI hurtigt kan testes i form af mekanistiske fase II lodtrækningsstudier i klinikken på HGH. CTCPR udfører også store pragmatiske fase III lodtrækningsstudier, hvor deltagere identificeres, inviteres, randomiseres og følges vha. de danske registre. I 2021 udførte CTCPR det første pilotstudie, hvor 12500 personer på 4 uger blev randomiseret til to typer af influenzavaccine (DNAFLU-1). DANFLU-1 har bevirket at CTCPR i år skal udføre verdens største randomiserede studie (DANFLU-2) hvor 208000 danskere planlægges at blive randomiseret til to forskellige influenzavacciner. CTCPR er således et unikt nyt center der drager nytte af de danske registre og vil kunne udføre translationel forskning og store randomiserede studier effektivt, hurtigt, og betydeligt billigere end tidligere.

Målet er at teste og fusionere nye forskningsmetoder, der giver hurtigt svar på potentiel effekt og virkning med gavn for patienterne. Visionen for al forskning i CTCPR er at udvikle behandlinger, der på sigt vil gøre distancen mellem forskning og implementering af nye behandlinger ude på hospitalsafdelingerne kortere end de er i dag.

Tor Biering-Sørensen er læge, med en Phd fra Københavns Universitet fra 2015. Efter at have afsluttet sin Phd i Danmark, flyttede han til Boston, USA, hvor han dels arbejdede med ultralyd af hjertet (ekkokardiografi) og store randomiserede studer ved Brigham and Womens Hospital, Harvard Medical School. Ud over sin lægeuddannelse og ph.d. fra Københavns Universitet, har Tor en Master of Public Health fra Harvard School of Public Health fra 2018 og er i øjeblikket i gang med en kandidatgrad fra Oxford Universitet i randomiserede kontrollerede studier der afsluttes i 2022.

Tor vejleder allerede nu et meget stort antal postdocs, Phd studerende og medicinstuderende, samt har vundet priser både nationalt og internationalt for sin forskning.

”Det er en stor ære at blive professor på Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet og jeg glæder mig til at udbygge det fantastiske samarbejde på tværs af basalforskning og klinisk forskning som vi allerede har skabt igennem de sidste 3 år. Det er til stor gavn for patienterne at den viden der fremkommer fra basalforskning på Panuminstituttet på kort tid kan testes og udmønte sig i behandling af patienter i klinikken” siger Tor Biering-Sørensen.

Institutleder Cathrine Ørskov ser frem til at byde Tor Biering-Sørensen velkommen til sin nye stilling på instituttet og siger: ”Tor er trods sin unge alder internationalt kendt for sin forskning, og jeg er rigtig glad for, at han har valgt at etablere sin forskningsgruppe her på BMI. Jeg er ikke i tvivl om, at Tor vil styrke den kardiologiske forskning på vores institut og vores evne til at omsætte grundforskningsresultater til nye tilgange til forebyggelse, diagnosticering og behandling af hjertesygdomme.”

Tor vil bidrage til forskningen i forskningstemaet "Physiology of Circulation, Kidney and Lung",  hvor han vil have et tæt samarbejde med professor Thomas Jespersens gruppe samt andre BMI-forskere.