5. november 2021

To forskere fra Biomedicinsk Institut modtager ’Ascending Investigators’-bevillinger fra Lundbeck Fonden

Bevilling

’Ascending Investigators’-bevillingerne fra Lundbeckfonden går i år til 11 forskere heraf er to fra Biomedicinsk Institut (BMI); lektor Hanne Borger Rasmussen og Professor MSO Signe Sørensen Torekov.

Lundbeckfonden har uddelt i alt 55 millioner ’Ascending Investigators’-bevillinger. Fem af bevillingsmodtagerne er fra Københavns Universitet og heraf er to fra Biomedicinsk Institut, lektor Hanne Borger Rasmussen og Professor MSO Signe Sørensen Torekov. De 11 forskere modtager hver omkring 5 millioner til forskning inden for neurovidenskab og beslægtede områder.

Lektor Hanne Borger Rasmussen har fået tildelt 5.000.000 dk. Hendes projekt handler om via bl.a. avancerede proteinanalyser at undersøge, hvordan et område, som spiller en dørvogterrolle for hjernens elektriske aktivitet, mere specifikt fungerer på molekylært niveau. Dette område (AIS) spiller også en rolle i forbindelse med adskillige neurodegenerative- og psykiatriske tilstande.

Professor MSO Signe Sørensen Torekov har fået tildelt 4.898.890 dk. Hendes projekt handler om at få en dybere forståelse af de neurobiologiske faktorer, som ligger bag udvikling af fedme i de tidligste opvækstår – og dermed ultimativt en mulighed for at udvikle nye former for behandling. Børn, som bliver stærkt overvægtige i de første leveår, vil statistisk set være i stor risiko for også senere i livet at skulle slås med overvægt.

Se alle Ascending Investigators-modtagerne i nyhed på Lundbeck Fondens website

I 2020 modtog professor Birgitte Holst og lektor Abigail Mackey-Sennels ’Ascending Investigators’-bevillinger fra Lundbeckfonden.