2. juli 2018

Nyt projekt skal skabe viden om elektriske forstyrrelser i hjertet

Forskningsprojekter

Professor Thomas Jespersen har sammen med overlæge og professor Jakob Tfelt-Hansen fra Rigshospitalet modtaget 15 mio.kr. til et projekt, der vil skabe ny viden om elektriske forstyrrelser i hjertet og derigennem mindske antallet af dødsfald.

​Professor Thomas Jespersen og overlæge professor Jakob Tfelt-Hansen fra Rigshospitalet har sammen modtaget en af de imponerende fireårige Tandem-bevillinger på 15 mio.kr. til projektet "Sudden Arrhythmogenic Death Syndrome in the Young (SADS-Young)".

Projektet har til formål at skabe viden om elektriske forstyrrelser i hjertet og derigennem mindske antallet af dødsfald.

"Pludselig og uventet død grundet elektriske forstyrrelser i hjertet er én af de hyppigste dødsårsager blandt danskere under 50 år. Disse dødsfald sker ofte blandt personer, der tilsyneladende er raske, og dødsårsagen opklares sjældent. Ved at kombinere landsdækkende sundhedsregistre med retsmedicinske undersøgelser samt genanalyser og studier i biologiske modelsystemer vil en række ukendte risikofaktorer for disse tragiske dødsfald blive klarlagt. Dette vil bidrage til særdeles brugbar viden i forhold til at afklare hvilke personer – dels i den nærmeste familie og dels i samfundet – der er i risiko for at undergå samme skæbne," fortæller professor Thomas Jespersen.

Novo Nordisk Fonden har uddelt i alt knap 60 mio.kr. fra fondens Tandem-program til fire nytænkende forskningsprojekter, hvoraf forskere fra BMI var en del af to ansøgninger, som begge er blevet godkendt, hvilket giver instituttet en succesrate på 100 %.

Udover professor Thomas Jespersens Tandem-bevilling har professor Jens Juul Holst i samarbejde med professor og overlæge Filip Knop fra Gentofte Hospital og Steno Diabetes Center Copenhagen også modtaget en flot Tandem-bevilling til projekt, der skal skabe ny viden om bugspytkirtelhormonet glukagon.