6. november 2019

Lundbeckfonden udnævner Thomas Qvistgaard Jepps og Tor Biering-Sørensen til fellows

Adjunkt Thomas Qvistgaard Jepps og lektor Tor Biering-Sørensen fra Biomedicinsk Institut er blandt fem forskere fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, der er er udpeget som Lundbeckfonden Fellows. Med titlen følger en forskningsbevilling på 10 mio. kr. over fem år.

Det er 13. gang, at Lundbeckfonden tildeler fellowships til yngre, veletablerede forskere på forskellige områder. Sammen med titlen følger 10 millioner kr. til forskning over en femårig periode, og med ti modtagere er årets felt af fellows det hidtil største.

Halvdelen af de udnævnte forskere er tilknyttet Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, og heraf er to af dem en del af Biomedicinsk Institut.

Thomas Qvistgaard Jepps, adjunkt ved Biomedicinsk Institut
Thomas Qvistgaard Jepps skal forske i, hvad der går galt, når mennesker udvikler forhøjet blodtryk, samt hvordan terapien kan forbedres for de patienter, der ikke responderer på almindelig behandling.

I sin forskning har Thomas Qvistgaard Jepps allerede vist, at sammentrækningen af blodårerne reguleres af proteiner fordelt på overfladen af de muskelceller, der styrer blodårernes diameter.

Næste skridt er at undersøge, hvordan den mekanisme bidrager til forhøjet blodtryk, og om en ændret fordeling af proteiner på muskelcellerne kan forbedre de nuværende behandlinger.

Se videopræsentation med Thomas Qvistgaard Jepps på Lundbeckfondens hjemmesiden

Tor Biering-Sørensen, lektor ved Biomedicinsk Institut samt læge og forskningsleder på Herlev og Gentofte Hospital

Tor Biering-Sørensen skal undersøge, om man kan undgå hjertesygdom ved at tilbyde forebyggende behandling med ældre med særlig risiko for at udvikle hjertelidelser.

Som ekspert i nye hjertemålingsmetoder vil han undersøge om nogle af de seneste teknikker kan bruges til at forudsige hjertesygdomme som hjertesvigt, blodpropper og farlige former for arytmi.

I forlængelse heraf vil Tor Biering-Sørensen se nærmere på, om det giver mening at tilbyde en avanceret ultralydsscanning og eventuel forebyggende behandling hos alle patienter over 65 år, som allerede har fået konstateret forhøjet blodtryk eller diabetes.

Se videopræsentation med Tor Biering-Sørensen på Lundbeckfondens hjemmesiden