12. juli 2022

Jonas Salling Quist bliver adjunkt på Biomedicinsk Institut

Ny adjunkt

Fra august 2022 bliver Jonas Salling Quist adjunkt på Biomedicinsk Institut. Jonas forsker i forebyggelse og behandling af type 2-diabetes og svær overvægt med fokus på ernæring, fysisk aktivitet, døgnrytme, appetitregulering og metabolisme.

Jonas Salling Quist

Jonas’ forskning er internationalt anerkendt og han har for nyligt modtaget ”EASO Early Career Award in Clinical Research” fra The European Association for the Study of Obesity.

Jonas er netop blevet seniorforsker på Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC), hvor han er en del af professor Kristine Færchs gruppe. Jonas ansættes nu i en delt ansættelse med en dag om ugen på Biomedicinsk Institut. Han har tidligere været ansat på instituttet både som videnskabelig assistent, ph.d.-studerende og postdoc i professor Bente Stallknechts gruppe.

Institutleder Cathrine Ørskov ser frem til byde Jonas velkommen tilbage til instituttet og siger: "Det er altid en glæde, når vores tidligere unge ansatte har lyst til at vende tilbage til BMI. Jonas vil både bidrage til vores stærke forskningsprofil inden for svær overvægt og diabetes, være engageret i instituttets undervisning og være med til at styrke vores samarbejde med SDCC og en række andre nationale og internationale aktører inden for metabolismeområdet".

"Jeg er enormt glad for muligheden for at blive stærkere tilknyttet Biomedicinsk Institut. Vores forskningsgruppe på SDCC har allerede gode samarbejder med forskere på instituttet og fysisk tilstedeværelse vil give mulighed for at initiere nye samarbejder om spændende projekter. Der vil bl.a. være gode muligheder for kombinere den fremragende forskning i metabolisme, der foregår på instituttet, med vores kliniske studier på SDCC. Jeg glæder mig til at møde instituttets forskere og deltage i møder og arrangementer. Derudover ser jeg frem til at bidrage til undervisningen og vejlede studerende," siger Jonas.

Jonas Salling Quist bliver en del af forskningstemaet ”Endocrinology & Metabolism”.