13. januar 2022

Forskningsprojekt skal forhindre skader i kvindefodbold

Forskning

Nyt forskningsprojekt skal hjælpe fodboldspillere med at forebygge skader. Til at starte med kommer fokusset til at ligge særligt på kvindelige elitefodboldspillere, hvoraf mange er plaget af karrieretruende skader.

Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på udbredelsen og implementering af skadesforebyggende træning i dansk fodbold. Projektet er forankret på Biomedicinsk Institut, og forsker Elisabeth Bandak fra Exercise Laboratories er projektleder.

Projektet er en del af ’Prevent, Perform, and Improve’, som er et samarbejde mellem DBU, Dansk Selskab for Sportsfysioterapi, Parker Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. De projektansvarlige er Professor Mette K. Zebis, Københavns Professionshøjskole, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og Københavns Universitet og Professor Kristian Thorborg, Amager og Hvidovre Hospital og Københavns Universitet.

Følgende delprojekter igangsættes, begyndende med pige/kvinde-elitefodbold:

• Fase 1:
    Formål: Kortlægning af nuværende praksis for skadesforebyggende og præstationsfremmende fysisk træning i dansk fodbold, startende med pige/kvinde-elitefodbold.
    Metode: Trænere og fysiske trænere i dansk pige/kvinde-elitefodbold inviteres til online besvarelse af survey.
  • Fase 2:
    Formål: Identificere barrierer og facilitatorer for implementering af skadesforebyggende træning i dansk fodbold startende med dansk pige/kvinde-elitefodbold via inddragelse af praksis.
    Metode: Trænere og fysiske trænere der har medvirket i første fase inviteres til en række online workshops.

Der er modtaget økonomisk støtte fra Dansk Selskab for Sportsfysioterapi, Danske fysioterapeuter samt Kulturministeriets Forskningsmidler.

Projektet løber i første omgang frem til og med 2023. Udsendelse og opfølgning på survey til trænere og fysiske trænere forventes i første halvdel af 2022. Efterfølgende workshops forventes igangsat i slutningen af 2022 samt i begyndelsen af 2023. Projektets resultater vil publiceres løbende med henblik på at danne afsæt for udarbejdelsen af fremtidige anbefalinger for implementering af evidensbaseret skadesforebyggelse, fysisk træning og præstationsfremme, som en del af ’Prevent, Perform, and Improve’-projektet i samarbejde med fodboldmiljøerne i Danmark.

Du kan følge med i projektet på Twitter.