19. maj 2020

Fem forskere modtager en postdoc-bevilling fra Lundbeckfonden

Bevilling

Først fik fire forskere fra Biomedicinsk Institut besked om, at de har modtaget en postdoc-bevilling fra Lundbeckfonden, og nu har også en femte fået den glade besked. De fem er: Andrea Sorrentino, Christoffer Goth, Meral Ilcim Thestrup, Luke Gamon og Viktoria Bågenholm.

Lundbeckfonden støtter hvert år en række af de mest talentfulde forskere med de mest originale ideer inden for sundhedsvidenskabelig forskning med et postdoc-stipendium.

Ved seneste ansøgningsrunde i november 2019 modtog Lundbeck fonden 248 ansøgninger og i alt 34 projekter modtager nu støtte. Dette svarer til en samlet succesrate på 13,7%.

I alt 13 ansøgninger blev indsendt fra forskere på Biomedicinsk Institut, og heraf har 5 ansøgere modtaget en postdoc-bevilling. Det kan vi kun være stolte af.

De fem forskere er:

Andreas SorrentinoAndrea Sorrentino

Projekttitel:"Proteome dynamics in the heart regulated by Glucagon-Like-peptide-1 Receptor activation"

Bevilget beløb: 2.285.900 kr.

En del af lektor Alicia Lundbys forskningsgruppe

Christoffer GothChristoffer Goth

Projekttitel: "Glyco-Sulfo Barcodes of Chemokine Recognition".

Bevilget beløb: 2.343.442 kr.

En del af professor Mette Rosenkildes forskningsgruppe

Ilcim ThestrupMeral Ilcim Thestrup

Projekttitel: "Novel targets for atrial fibrillation drug development using zebrafish disease modeling"

Bevilget beløb: 2.373.741 kr.

En del af adjunkt Pia Lundegaards forskningsgruppe

Luke Gamon

Projekttitel: "Iodide as a potential therapeutic in atherosclerosis and cardiovascular disease".

Bevilget beløb: 2.325.000 kr.

En del af professor Michael Davies’ forskningsgruppe

Viktoria BågenholmViktoria Bågenholm

Projekttitel: "Human CLC proteins: channels and transporters and their complex regulation grant DKK

Bevilget beløb: 2.400.000 kr.

En del af lektor Pontus Gourdons forskningsgruppe