11. december 2019

Carlsbergfondet udnævner ny BMI-forsker til Young Researcher Fellow

Adjunkt Helena Safavi, der starter på BMI i starten af januar, har fået tildelt et Young Researcher Fellowship af Carlsbergfondet. Bevillingen skal bruges på projektet ”Venom insulins from killer snails - new ways to target the human insulin receptor”.

​Et af Carlsbergfondets Young Researcher Fellowships er i år gået til adjunkt Helena Safavi, der starter på BMI den 1. januar 2020. Sammen med udnævnelsen får Helena, der også har et Villum Young Investigator Grant,  4,4 millioner kroner til sin forskning over de næste tre år.

Projektet, som pengene skal gå til, handler om at karakterisere en ny insulin fra snegle, der har et bid, der kan dræbe mennesker. Helenas primære forskningsområde er "next generation drug discovery and design from venoms". Med det spændende forskningsområde kan Helena samarbejde med en bred vifte af forskningsgrupper på instituttet. Hun vil være at finde på etage 9 i Mærsk Tårnet.

Helena har en MSc i biologi og en ph.d. i biokemi og molekylærbiologi fra University of Melbourne, Australia og har tilbragt flere år på University of Utah, USA.

Læs mere om projektet og bevillingen