15. april 2021

Allan Vaag er per 1. april blevet professor på Biomedicinsk Institut

Ny professor

Allan Vaag, der er leder af forskningsgruppen translationel type 2-diabetesforskning på Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC), er per 1. april tiltrådt et professorat på Biomedicinsk Institut.

Allan VaagFra april 2021 er instituttets forskning i årsagerne til type 2-diabetes blevet yderligere styrket. Her er Allan Vaag, forskningsleder på SDCC, nemlig tiltrådt som professor i type 2-diabetes patofysiologi på Biomedicinsk Institut, SUND, Københavns Universitet.

”Min forskning bygger bro mellem den basale og kliniske forskning inden for de bagvedliggende årsager til type 2-diabetes. Jeg glæder mig derfor meget til at supplere min dagligdag i det kliniske miljø på SDCC, med et samarbejde med de mange dygtige biomedicinske forskere på Biomedicinsk Institut,” siger Allan Vaag.

Allan Vaags forskning har haft et væsentligt fokus på emner som reguleringer af gener, epigenetiske mekanismer og insulinsignalering. Med ansættelsen af Allan Vaag styrkes BMI’s forskning inden for type 2-diabetes.

”Den biomedicinske forskning foregår i dag i et eksplosivt tempo, og den er på alle måder en afgørende forudsætning for at øge vores viden om, hvorfor nogle mennesker udvikler type 2-diabetes. Det er også fra den basale biomedicinske forskning, at vi skal søge og finde nye biomarkører, som kan hjælpe os til at identificere personer med særlige behov for forebyggelse og behandling af type 2-diabetes og sygdommens senfølger,” siger Allan Vaag.

Allan Vaag har tidligere samarbejdet med en række af instituttets øvrige forskere og ser frem til at forny samarbejdet, samt – ikke mindst – at bidrage til undervisningen af medicinstuderende, og herunder inspirere nye forskertalenter til at fordybe sig i type 2-diabetes.

Professoratet er en delestilling, hvor Allan Vaag vil være ansat med en fordeling på 20 pct. hos Biomedicinsk Institut og 80 pct. hos SDCC.

”Jeg glæder mig over, at vi nu kan byde Allan Vaag velkommen til instituttet. Allan kommer til at arbejde tæt sammen med de øvrige grupper inden for forskningstemaet ’Endocrinology and Metabolism’ og vil uden tvivl være med til at styrke BMI’s samarbejde med klinikken inden for diabetesområdet,” siger Institutleder Cathrine Ørskov.