17. november 2022

Årets bedste kandidatspeciale skrevet af BMI-studerende

Talent

Det Medicinske Selskab i København har netop annonceret de tre vindere af prisen for bedste kandidatspecialer, hvor to BMI-studerende har vundet første- og tredjepladsen.

Rasmus Henrik Reeh

Rasmus Henrik Reeh fra Biomedicinsk Institut (BMI) har vundet førsteprisen for "Årets bedste medicinske kandidatspeciale fra Københavns Universitet", som tildeles af Det Medicinske Selskab i København.

Søren Rand, også fra BMI, har vundet tredjeprisen for sit speciale "Genome-wide association study of hypothyroidism suggest close genetic correlation to autoimmune diseases and potential drug-target for thyroid disease" under vejledning af professor Morten Salling Olesen.

Priserne uddeles en gang årligt til en medicinstuderende ved Københavns Universitet, der gennem sin kandidatopgave har vist udprægede videnskabelige evner. Foruden æren følger et legatbeløb på henholdsvis 15.000, 10.000 og 5.000 kr. til første-, anden- og tredjeprisen.

"Årets bedste kandidatspeciale" fra Rasmus Henrik Reeh er udarbejdet som led i the Danish-American Research Exchange Programme, som støttes af Lundbeckfonden.

Rasmus har forsket et år i laboratoriet hos professor Lous Ptáček på University of California San Fransisco (UCSF), mens professor Thomas Mandrup-Poulsen fra BMI har vejledt på tværs af tidszoner. Thomas vejledte også Rasmus under bachelorspecialet og er nu ph.d.-vejleder for Rasmus.

Rasmus Henrik Reeh modtog tidligere i år et ph.d.-stipendiat fra Danish Cardiovascular Academy, som skal bruges til at undersøge, hvordan forstyrrelser i døgnrytmen påvirker risikoen for udvikling af diabetes og associerede hjerte-kar-lidelser.

Projektet ligger i forlængelse af kandidatspecialet og omfatter både en epidemiologisk analyse af personer med forstyrrelser i døgnrytmen og en eksperimentel undersøgelse af, hvordan høj glukose kan påvirke døgnrytme-generne og medføre en forværret kardio-metabolisk tilstand.