Touching, Morphing, Splicing: Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Touching, Morphing, Splicing : Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice. / Iversen, Anne Kølbæk.

Transformative Feminisms. red. / Kerry Greaves; Birgitte Thorsen Vilslev. De Gruyter, 2025.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Iversen, AK 2025, Touching, Morphing, Splicing: Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice. i K Greaves & B Thorsen Vilslev (red), Transformative Feminisms. De Gruyter.

APA

Iversen, A. K. (Accepteret/In press). Touching, Morphing, Splicing: Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice. I K. Greaves, & B. Thorsen Vilslev (red.), Transformative Feminisms De Gruyter.

Vancouver

Iversen AK. Touching, Morphing, Splicing: Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice. I Greaves K, Thorsen Vilslev B, red., Transformative Feminisms. De Gruyter. 2025

Author

Iversen, Anne Kølbæk. / Touching, Morphing, Splicing : Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice. Transformative Feminisms. red. / Kerry Greaves ; Birgitte Thorsen Vilslev. De Gruyter, 2025.

Bibtex

@inbook{1ff6be656be24b6ab9a3dbc90eba848c,
title = "Touching, Morphing, Splicing: Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice",
abstract = "Dette essay argumenterer for, at motiver af selvber{\o}ring, som de pr{\ae}senteres i udvalgte kunstv{\ae}rker af de to danske samtidskunstnere Lea Porsager (f. 1981) og Sidsel Meineche Hansen (f. 1981), fungerer som et sted for at udforske kroppen, hvor den ber{\o}rer og forbinder sig til energier, affekter og infrastrukturer. Ved at se n{\ae}rmere p{\aa} autoseksualitetens og autoerotismens {"}auto{"}, argumenterer jeg for, at dette kan l{\ae}ses som et udtryk for subjektets frig{\o}relse fra at v{\ae}re genstand for et udefrakommende beg{\ae}r, en frig{\o}relse af sex fra reproduktion og ​​bin{\ae}re k{\o}nsrelationer, men at selvber{\o}ring som motiv ogs{\aa} fungerer som et sted for unders{\o}gelse af de relationelle og infrastrukturelle aspekter af lyst, nydelse og subjektivitet. F{\ae}lles for de v{\ae}rker, der er inkluderet her, er en besk{\ae}ftigelse med kvindelig seksualitet og beg{\ae}r, men fra et ikke-essentialistisk perspektiv, som stiller sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved – eller queerer – hvordan kroppen og specifikke kropsdele tildeles betydning inden for en k{\o}nsbestemt og k{\o}nsbestemt kultur.",
author = "Iversen, {Anne K{\o}lb{\ae}k}",
year = "2025",
language = "English",
editor = "Greaves, {Kerry } and {Thorsen Vilslev}, Birgitte",
booktitle = "Transformative Feminisms",
publisher = "De Gruyter",
address = "Germany",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Touching, Morphing, Splicing

T2 - Articulations of Bodily Complexities and New Erogenous Terrains in Contemporary Danish Art Practice

AU - Iversen, Anne Kølbæk

PY - 2025

Y1 - 2025

N2 - Dette essay argumenterer for, at motiver af selvberøring, som de præsenteres i udvalgte kunstværker af de to danske samtidskunstnere Lea Porsager (f. 1981) og Sidsel Meineche Hansen (f. 1981), fungerer som et sted for at udforske kroppen, hvor den berører og forbinder sig til energier, affekter og infrastrukturer. Ved at se nærmere på autoseksualitetens og autoerotismens "auto", argumenterer jeg for, at dette kan læses som et udtryk for subjektets frigørelse fra at være genstand for et udefrakommende begær, en frigørelse af sex fra reproduktion og ​​binære kønsrelationer, men at selvberøring som motiv også fungerer som et sted for undersøgelse af de relationelle og infrastrukturelle aspekter af lyst, nydelse og subjektivitet. Fælles for de værker, der er inkluderet her, er en beskæftigelse med kvindelig seksualitet og begær, men fra et ikke-essentialistisk perspektiv, som stiller spørgsmålstegn ved – eller queerer – hvordan kroppen og specifikke kropsdele tildeles betydning inden for en kønsbestemt og kønsbestemt kultur.

AB - Dette essay argumenterer for, at motiver af selvberøring, som de præsenteres i udvalgte kunstværker af de to danske samtidskunstnere Lea Porsager (f. 1981) og Sidsel Meineche Hansen (f. 1981), fungerer som et sted for at udforske kroppen, hvor den berører og forbinder sig til energier, affekter og infrastrukturer. Ved at se nærmere på autoseksualitetens og autoerotismens "auto", argumenterer jeg for, at dette kan læses som et udtryk for subjektets frigørelse fra at være genstand for et udefrakommende begær, en frigørelse af sex fra reproduktion og ​​binære kønsrelationer, men at selvberøring som motiv også fungerer som et sted for undersøgelse af de relationelle og infrastrukturelle aspekter af lyst, nydelse og subjektivitet. Fælles for de værker, der er inkluderet her, er en beskæftigelse med kvindelig seksualitet og begær, men fra et ikke-essentialistisk perspektiv, som stiller spørgsmålstegn ved – eller queerer – hvordan kroppen og specifikke kropsdele tildeles betydning inden for en kønsbestemt og kønsbestemt kultur.

M3 - Book chapter

BT - Transformative Feminisms

A2 - Greaves, Kerry

A2 - Thorsen Vilslev, Birgitte

PB - De Gruyter

ER -

ID: 396006516