Det gengældte blik: Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Det gengældte blik : Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet. / Iversen, Anne Kølbæk.

I: Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat, Nr. 31, https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556, 13.06.2024, s. 68-83.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Iversen, AK 2024, 'Det gengældte blik: Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet', Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat, nr. 31, https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556, s. 68-83. https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

APA

Iversen, A. K. (2024). Det gengældte blik: Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet. Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat, (31), 68-83. [https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556]. https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

Vancouver

Iversen AK. Det gengældte blik: Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet. Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat. 2024 jun. 13;(31):68-83. https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556. https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

Author

Iversen, Anne Kølbæk. / Det gengældte blik : Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet. I: Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat. 2024 ; Nr. 31. s. 68-83.

Bibtex

@article{c8f465bc5618491bb6046b3d67626d11,
title = "Det geng{\ae}ldte blik: Fotografiske selviscenes{\ae}ttelser som kunstnerisk strategi til forhandling af k{\o}n, identitet og seksualitet",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger, hvordan selviscenes{\ae}ttelse og selveksponering anvendes som en kunstnerisk strategi til at forhandle gr{\ae}nserne mellem (selv-)objektivering og frig{\o}relse. Med fokus p{\aa} billederne af de danske kunstnere Maja Malou Lyse og Kirsten Justesen som en dialog mellem feminister fra to forskellige generationer, sp{\o}rger artiklen ind til det iscenesatte billedes funktion som performance p{\aa} tv{\ae}rs af de kontekster og infrastrukturer, hvori det aktualiseres. Kunstnernes praksis inspirerer p{\aa} hver deres m{\aa}de til at genoverveje og forhandle forholdet og udvekslingen mellem beskueren og det betragtede, det poserende objekt og det producerende subjekt, som det kommer til udtryk i billedet. Med udgangspunkt i feministisk teori, post-pornografi og aktuel billedteori er form{\aa}let med denne artikel at unders{\o}ge, hvordan disse praksisser inspirerer til at diskutere gr{\ae}nserne mellem et kritisk observerende emne og et investeret, legemliggjort og beg{\ae}rende.",
author = "Iversen, {Anne K{\o}lb{\ae}k}",
year = "2024",
month = jun,
day = "13",
doi = "https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556",
language = "Dansk",
pages = "68--83",
journal = "Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet. Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.",
number = "31",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Det gengældte blik

T2 - Fotografiske selviscenesættelser som kunstnerisk strategi til forhandling af køn, identitet og seksualitet

AU - Iversen, Anne Kølbæk

PY - 2024/6/13

Y1 - 2024/6/13

N2 - Denne artikel undersøger, hvordan selviscenesættelse og selveksponering anvendes som en kunstnerisk strategi til at forhandle grænserne mellem (selv-)objektivering og frigørelse. Med fokus på billederne af de danske kunstnere Maja Malou Lyse og Kirsten Justesen som en dialog mellem feminister fra to forskellige generationer, spørger artiklen ind til det iscenesatte billedes funktion som performance på tværs af de kontekster og infrastrukturer, hvori det aktualiseres. Kunstnernes praksis inspirerer på hver deres måde til at genoverveje og forhandle forholdet og udvekslingen mellem beskueren og det betragtede, det poserende objekt og det producerende subjekt, som det kommer til udtryk i billedet. Med udgangspunkt i feministisk teori, post-pornografi og aktuel billedteori er formålet med denne artikel at undersøge, hvordan disse praksisser inspirerer til at diskutere grænserne mellem et kritisk observerende emne og et investeret, legemliggjort og begærende.

AB - Denne artikel undersøger, hvordan selviscenesættelse og selveksponering anvendes som en kunstnerisk strategi til at forhandle grænserne mellem (selv-)objektivering og frigørelse. Med fokus på billederne af de danske kunstnere Maja Malou Lyse og Kirsten Justesen som en dialog mellem feminister fra to forskellige generationer, spørger artiklen ind til det iscenesatte billedes funktion som performance på tværs af de kontekster og infrastrukturer, hvori det aktualiseres. Kunstnernes praksis inspirerer på hver deres måde til at genoverveje og forhandle forholdet og udvekslingen mellem beskueren og det betragtede, det poserende objekt og det producerende subjekt, som det kommer til udtryk i billedet. Med udgangspunkt i feministisk teori, post-pornografi og aktuel billedteori er formålet med denne artikel at undersøge, hvordan disse praksisser inspirerer til at diskutere grænserne mellem et kritisk observerende emne og et investeret, legemliggjort og begærende.

U2 - https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

DO - https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 68

EP - 83

JO - Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat

JF - Periskop. Forum for Kunsthistorisk Debat

IS - 31

M1 - https://doi.org/10.7146/periskop.v2024i31.146556

ER -

ID: 396006083