28. august 2024

Lisa Gottlieb bliver Branco Weiss Fellow

BEVILLINGER

Lisa, BRIDGE og Danish Cardiovascular Academy fellow og postdoc i Jespersen Group, modtager 4,6 mio. kr. fra Branco Weiss Fellowship – Society in Science til projektet ”Crosstalk in the whole heart: Combining sparking and pumping”.

Lisa Gottlieb

En uomgængelig del af dét at være forsker handler om at indhente funding. Det er ikke nogen hemmelighed, at det kan være særligt udfordrende for yngre forskere såsom postdocs, der endnu ikke er fastansatte. Men der findes muligheder, og de kan dukke op, når man mindst venter det. Netop det skete for Lisa, da hun tilbage i efteråret scrollede gennem SUND’s ”Funding Landscape”-side på KU's intranet.

”Jeg sad og kiggede på listen over deadlines på de forskellige grants og faldt tilfældigt over Branco Weiss fellowship, som jeg aldrig havde hørt om før. Det var rettet mod postdocs som mig, og der var en stor grad af frihed i, hvordan og ikke mindst hvor man forskede – så længe at man havde en original og  ukonventionel idé. Det passede perfekt til det projekt, jeg længe havde haft i tankerne, så det måtte jeg søge”.

Lisa er uddannet læge her fra SUND, har skrevet sin Ph.d. i Amsterdam, og forsker nu i hjertet og dets sygdomme her på Biomedicinsk Institut, hvor hun er en del af professor Thomas Jespersens forskningsgruppe. Lisas projekt med titlen Crosstalk in the whole heart: Combining sparking and pumping handler om en ukonventionel og ny måde at anskue hjertet på.

Hvor det hidtil har været normen at se hjertesygdomme som lokale fænomener, der udspringer af og kan begrænses til specifikke områder af hjertet såsom de enkelte hjertekamre, så mener Lisa, at man skal tage et skridt tilbage og anskue hjertet som et hele:

”Vi ved, at hjertets elektriske impulser og pumpefunktion interagerer. Vi ved dog ikke meget om, hvordan impulser fra ét hjertekammer påvirker pumpefunktionen i et andet, og omvendt. Klinisk betragtes de forskellige dele af hjertet ofte separat med hver sine sygdomme og behandlinger. Den udvikling, mener jeg, har gjort os lidt for kortsynede. Mit forskningsprojekt går ud på at anskue hjertesygdomme som forstyrrelser, der involverer hele hjertet. Det kan hjælpe os med at udvikle bedre behandlinger og retningslinjer, der potentielt retter sig mod ikke kun én, men flere dele af hjertet.”

Udviklingen af nye retningslinjer og behandlinger er noget, der i høj grad er brug for. Selvom forskerne ved meget om, hvordan hjertet fungerer, og hvordan forskellige sygdomme udvikles, så er det ikke alle patienter, der har en tilstrækkelig god effekt af de nuværende behandlingsmetoder. Fx har en relativt stor del af de patienter, der får indopereret en ny hjerteklap, ikke særlig god gavn af operationen, og årsagen til dette er ikke fuldt afdækket.

Lisas projekt består af tre dele. Første og anden del gør brug af en kompleks model, der måler samspillet mellem elektriske impulser og pumpefunktioner i grisehjerter. Både syge og raske hjerter bruges for at undersøge, hvordan sygdomme forskellige steder i hjertet påvirker hjertet i sin helhed. Data bliver derefter analyseret og brugt til bl.a. at teste nye kliniske retningslinjer, hvilket udgør tredje del af projektet.

”Hvis vi kan få mere viden om, hvilke processer i hjertet, der spiller ind på, om en operation bliver en succes eller ej, er det gavnligt både for patienten, der ikke behøver at gennemgå en stor og unødvendig operation, og for samfundet, der kan spare udgifterne og i stedet bruge ressourcerne på mere virksomme behandlinger. Jeg håber og tror på, at dette projekt har potentiale til at ændre vores opfattelse af hjertet og dets sygdomme og dermed – på lang sigt – forbedre patientplejen til gavn for både sundhedssystemer og individuelle patienter verden over.”

Lisa er den første danske statsborger, som modtager bevillingen, og SUND har ikke andre Branco Weiss Fellows. I år er seks mænd og en kvinde blevet tildelt et fellowship. Lisa er desuden den første, som har modtaget en bevilling til et projekt indenfor hjerte-kar-sygdomme.

Du kan finde mere information om Lisa og hendes projekt på Branco Weiss Fellowships hjemmeside.

OM BRANCO WEISS FELLOWSHIP
Branco Weiss Fellowship (600,000 CHF) er et 5-årigt fellowship koordineret et af verdens mest kendte forskningsuniversiteter, ETH Zurich, som tildeles yngre forskere med ukonventionelle forskningsprojekter indenfor alle videnskabelige discipliner. I 2024 er der givet syv fellowships på baggrund af 360 ansøgninger.