25. juni 2024

Andreas Mæchel Fritzen får DFF-bevilling til at forfølge sin bedste idé

BEVILLINGER

Lektor Andreas Mæchel Fritzen modtager over 6 millioner kroner til at dykke ned sine egne allerbedste forskningsidéer.

Andreas Mæchel Fritzen

I alt har 336 forskere søgt om at blive Sapere Aude: DFF-Forskningsleder, men kun 38 forskere er gået hele vejen og har fået bevillingen. To af dem er SUND-forskerne Andreas Mæchel Fritzen, der er lektor her på Biomedicinsk Institut og Peter C. Petersen, der er adjunkt og gruppeleder på Institut for Neurovidenskab.

Forskningsprojekterne været igennem en længere bedømmelsesproces: indledende bedømmelse i internationale paneler, dernæst vurdering i fondens faglige forskningsråd og til sidst et interview foretaget af et tværrådsligt udvalg i fonden.

Efter interviewene blev de 38 nye Sapere Aude: DFF-forskningsledere udvalgt, og de har hver modtaget en bevilling på omkring 6 millioner kroner til at udføre forskningsprojektet.

Hjertesvigt og koskosolie

Andreas Mæchel Fritzen har modtaget lige under 6,2 millioner kroner til forskningprojektet ”Cardiovascular and metabolic effects of medium-chain fatty acids in heart failure”.

Her skal han dykke ned i hjertesvigt, der er en kronisk og livstruende lidelse, som mere end 60.000 danskere lider af.

Hjertesvigtspatienter, der behandles med ketonstoffer, oplever forbedret hjertefunktion. Men det er besværligt og uholdbart jævnligt at skulle behandles med infusion af ketonstoffer på hospitalet.

”Jeg har fundet i et pilotforsøg, at indtagelse af en bestemt type af fedt, såkaldte mellemkædede fedtsyrer, der er tilstede i kokosolie og i en mindre grad i mælk - på naturligvis vis øger indholdet af ketonstoffer i blodet. Samtidig frigives en del af fedtsyrerne til blodet og kan fungere som en optimal fedtkilde for hjertet og påvirker også leveren til at frigive positive signalstoffer for hjertet,” beskriver Andreas Mæchel Fritzen.

I projekt vil han derfor undersøge, om indtagelse af såkaldte mellemkædede fedtsyrer kan forbedre hjertefunktionen i patienter med hjertesvigt samt forsøge at blotlægge de underliggende mekanismer.

Du kan læse mere om Danmarks Frie Forskningsfonds Sapere Aude: DFF-Forskningsleder her

Lektor Andreas Mæchel Fritzen
amfritzen@sund.ku.dk