19. april 2023

Patienter med kræft responderer dårligt på hormonet insulin

NYT STUDIE

Lektor ved Biomedicinsk Institut Lykke Sylow har publiceret et nyt metastudie, der viser, at kræftpatienter er i øget risiko for metabolisk dysfunktion.

Mærsktårnet

Når man diagnosticeres med kræft, er selve kræftsygdommen naturligt nok meget i fokus. Det bliver dog ofte overset, at patienter med kræft også har en øget risiko for metabolisk dysfunktion, herunder insulinresistens, hvilket dette nye studie bekræfter. Studiet er netop publiceret i cancertidsskriftet Acta Oncologica.

Lykke Sylow
Lykke Sylow, Lektor ved BMI

Det er vigtigt ikke at overse denne risiko, da metabolisk dysfunktion kan være en alvorlig faktor i kræftrelaterede komplikationer og død:

”Vi ved ikke så meget om årsagen til forekomsten af metabolisk dysfunktion hos patienter med kræft. Vores nye studie viser, at patienter med kræft responderer dårligt på hormonet insulin, hvilket indikerer en potentiel sammenhæng mellem insulinresistens og kræft,” udtaler Lykke Sylow og fortsætter:

”Når kroppen responderer dårligt på insulin, kan det føre til forhøjede insulinniveauer, som kan have fatale følger, fordi insulin i celle- og musestudier er vist at kunne få kræftceller til at vokse hurtigere. Ydermere kan det være den direkte årsag til, at nogle kræftformer øger risikoen for type 2-diabetes markant, hvilket vi publicerede i et studie sidste år i tidsskriftet Diabetes Care. Hvis du får en type 2-diabetesdiagnose efter at have fået kræft, er risikoen for at dø samtidig øget med over 20 procent.”

En reduktion af insulinresistens kan derfor potentielt føre til store fremskridt i behandlingen af patienter med kræft.

”Der er dog behov for yderligere undersøgelser for at fastslå, om regulering af insulinresistens vil mindske sygeligheden og reducere dødeligheden blandt kræftoverlevere. Det er afgørende at fortsætte arbejdet med at undersøge de underliggende faktorer for at kunne hjælpe patienter med kræft på bedst mulig vis”, afslutter Lykke Sylow.

Studiet er et samarbejde mellem forskere på Københavns Universitet, Rigshospitalet og Steno Diabetes Center.

Læs artiklen her.