23. juli 2018

Nyt studie viser, at systematiske hverdagsvaner kan være nøglen til varigt vægttab

Forskningsprojekt

Forskere på BMI har lavet et nyt studie, hvor resultaterne tyder på, at folk, som laver deres egne, systematiske regler for spisning og overholder dem uanset kroppens signaler om sult og mæthed, er markant bedre i stand til at vedligeholde deres vægttab i forhold til folk, der følger særlige slankekure eller spiser ud fra lyst og mæthed.

Et nyt studie, som er et samarbejde mellem forskere fra Biomedicinsk institut, Hvidovre hospital og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, har set på, hvad der skal til for at vedligeholde et vægttab, da en stor del af overvægtige, der taber sig, tager det hele mere eller mindre på igen.

Studiet tager udgangspunkt i et projekt, der undersøgte appetithormoners effekt på vægtvedligeholdelse. De 42 forsøgsdeltagere tabte sig alle på en pulverkur over en to-måneders periode, og skulle derefter undgå at tage det tabte på igen henover det følgende år. Hver forsøgsperson blev efter tolv måneder interviewet, og det viste sig, at dem, der havde klaret sig bedst, var dem, der havde skabt en fast rutine, som de sjældent afveg fra.

Rutinerne var fx praktiske regler, som at spise et lille måltid hver tredje time, at hovedmåltider aldrig må overstige 500 kalorier eller kun at spise chokolade om lørdagen og ikke mere end 30 gram.  Det afgørende er den systematiske vane, som de følger slavisk. Den minimerer antallet af valg i forhold til hvornår, hvad og hvor meget, de skal spise. Risikoen for ’at falde i’ er dermed radikalt mindre.

Vægtvedligeholdelse er hårdt arbejde

Det er et hårdt arbejde at opretholde et vægttab. De forsøgsdeltagere, der formåede at holde vægten efter 12 måneder, havde skabt en systematisk rutine, der passede med deres hverdag. Det viser også noget om den store indsats og høje grad af disciplin, det kræver at holde vægten efter et vægttab. Lektor Signe Sørensen Torekov, som stod bag den kliniske del af undersøgelsen, siger:

-  I forbindelse med fedme er det vigtigt at blive klogere på, hvordan mennesker i praksis håndterer et vægttab. Kun fire procent vedligeholder et 10 procents vægttab over fire år, så der er et stort behov for at identificere hvilke psykosociale faktorer, der er afgørende over tid. Dette studie peger netop på, hvad der er vigtigt for vægt-vedligeholdelse, og hvad der tilsyneladende ikke er. De nye tilgange kan på sigt implementeres i klinisk praksis og anbefalinger, og vi bruger allerede de resultater, vi har fået fra studiet til at guide vores deltagere i et større vægt-vedligeholdes studie, vi i øjeblikket arbejder på.

Forskerne tilføjer, at et andet fund i studiet er, at der er flere omstændigheder, der tilsammen afgør, om folk faktisk lykkes med at etablere en fast og systematisk spiserutine og dermed holde et vægttab på sigt. Især manglende støtte fra ens familie eller et højt stressniveau og mange forpligtelser førte til at deltagerne tog på igen.

Se den videnskabelige artikel.