Nye demokratiformer efter gymnasiereformen
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Nye demokratiformer efter gymnasiereformen. / Nielsen, Anne Mette Winneche.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2010, No. 3, 01.10.2010, p. 26-33.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Nye demokratiformer efter gymnasiereformen
AU - Nielsen, Anne Mette Winneche
PY - 2010/10/1
Y1 - 2010/10/1
N2 - Med gymnasiereformen i 2005 og selvejet i 2007 er nye demokratiformer under opsejling i gymnasiet. Artiklen analyserer to bud på ny demokratisk praksis i gymnasiet rettet mod elevernes deltagelse i en global, netværksbaseret og medieret verden. Med fokus på offentlighed, deltagelse og handlekompetencer udfordrer de hidtil dominerende former for dannelse til demokrati og åbner samtidig for nye typer skoleudvikling og undervisningspraksis. Processen kalder på en diskussion af, om der med reformen og selvejet er opstået et behov for grundlæggende at gentænke vores forståelse af demokratisk dannelse i gymnasiet.
AB - Med gymnasiereformen i 2005 og selvejet i 2007 er nye demokratiformer under opsejling i gymnasiet. Artiklen analyserer to bud på ny demokratisk praksis i gymnasiet rettet mod elevernes deltagelse i en global, netværksbaseret og medieret verden. Med fokus på offentlighed, deltagelse og handlekompetencer udfordrer de hidtil dominerende former for dannelse til demokrati og åbner samtidig for nye typer skoleudvikling og undervisningspraksis. Processen kalder på en diskussion af, om der med reformen og selvejet er opstået et behov for grundlæggende at gentænke vores forståelse af demokratisk dannelse i gymnasiet.
KW - Det Humanistiske Fakultet
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2010
SP - 26
EP - 33
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 3
ER -
ID: 32646898