Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Migratoriske dannelsesprocesser : Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering. / Padovan-Özdemir, Marta.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, No. 2, 05.2012, p. 28-37.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Migratoriske dannelsesprocesser
T2 - Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering
AU - Padovan-Özdemir, Marta
PY - 2012/5
Y1 - 2012/5
N2 - Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den sædelige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling
AB - Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den sædelige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - indvandrerfriskole
KW - stats- og livsformsanalyse
KW - anerkendelse
KW - migration
KW - transnational
KW - pakistani minorities
KW - islam og uddannelse
KW - dannelse
KW - stat
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 28
EP - 37
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 2
ER -
ID: 44674069