12. august 2020

Vi søger raske voksne kvinder til forskningsprojekt

Vi søger raske voksne kvinder til et forskningsprojekt:

Effekt af alder, træning og fedme på maksimal fedt oxidation i kvinder”, hvor vi ønsker at undersøge om den maksimale fedtoxidation varierer med alder, træning og graden af fedme.

Vi rekrutterer til syv forskellige grupper

Du kan deltage hvis du:

• Er sund og rask kvinde og
    • mellem 18 og 35 år har normal menstruation
    • mellem 50 - 65 år og er post menopausal
  • For begge aldersgrupper søger vi utrænede og trænede individer
  • For de utrænede individer i begge aldersgrupper søger vi både kvinder, der har normal BMI og kvinder, der har BMI over 30.
  • Derudover søger vi også kvinder mellem 70-80 år, som dyrker regelmæssig fysisk aktivitet.

Du får:

• Oplysninger om din helbredsstatus
  • Helbredsparametre såsom: kondital, fedtprocent, muskelmasse samt forskellige blodparametre.

Det skal du igennem:

• Deltagelse i forskningsprojektet kræver fremmøde på Biomedicinsk Institut to gange: Et informationsmøde og en forsøgsdag.
  • På forsøgsdagene kommer du fastende om morgen, og der udtages en blodprøve fra albuebøjningen, samt en vævsprøve fra fedtvævet på maven. Efter 10 minutters hvile arbejder du 30 - 45 minutter på en kondicykel.
  • Blodprøven og vævsprøven vil blive taget under sterile og velordnede forhold.

Projektet er godkendt at Videnskabsetisk komité (H-19034238).

Hvis du er interesseret i at høre nærmere, er du velkommen til at kontakte

Ida Marie Dahlgaard Hansen, specialestuderende, ida.hansen@sund.ku.dk, tlf.: 25 56 72 84

Julie Wismann, specialestuderende, julie.wismann@sund.ku.dk, tlf.: 28 45 17 64

Jørn Wulff Helge, Professor, jhelge@sund.ku.dk, tlf: 28 75 75 06