9. december 2020

Tre unge forskere modtager bevillinger fra Danish Diabetes Academy

Bevilling

Tre unge forskere fra Biomedicinsk Institut er blandt de i alt 14 diabetesforskere, der samlet modtager over 15 millioner kroner til projekter, der viser stort spektrum og kvalitet i dansk diabetesforskning.

Danish Diabetes Academy (DDA) runder 2020 af med at bevillige over 15 millioner kroner til seks ph.d.-studerende, fire postdocs samt fire gæsteprofessorer. Tre af bevillingsmodtagerne er fra Biomedicinsk Institut: Stephanie Holm, Carolina Coimbra de Brito Lobato og Hannah Zakariassen.

Det er anden gang i år, at DDA i åben og fri konkurrence giver økonomisk støtte til projekter, der styrker og udvikler unge, talentfulde diabetesforskere og de danske forskningsmiljøer.

”Forskning inden for diabetes er nødvendig på mange forskellige områder. DDA’s støtte bliver derfor sat ind på flere stadier og områder. Nogle forskere skal finde grundlæggende viden, der kan give et bedre indblik i og større forståelse af, hvorfor man udvikler diabetes og dermed danne grundlag for at udvikle endnu bedre typer for behandling af sygdommen og relaterede komplikationer i fremtiden. Andre bygger deres forskning på kendt viden, og dermed tager de afgørende skridt mod udvikling af konkrete værktøjer og behandlingsformer”, udtaler Allan Flyvbjerg, bestyrelsesformand for DDA og direktør ved Steno Diabetes Center Copenhagen.

De tre modtagere fra Biomedicinsk Institut

Stephanie Holm

Ph.d.-bevilling på 1.1 mio. kr.
Titel på projekt: The Impact of Medium Chain Fatty Acids in the Regulation of the Appetite Modulating Hormone, Liver Expressed Antimicrobial Peptide 2 (LEAP2)

Fedme, der øger risikoen for at udvikle type 2 diabetes, har udviklet sig til en global udfordring, og der er et stort behov for mere viden om, hvordan vi kan forebygge og behandle fedme. I den forbindelse skal Stephanie Holm i sit ph.d.-projekt afdække, hvordan en særlig type fedtsyre - kaldet medium-kæde fedtsyrer - er med til at kontrollere vores appetit.

Carolina Coimbra de Brito Lobato

Ph.d.-bevilling på 1.1 mio. kr.
Titel på projekt: HypoBar: Unravelling post-bariatric hypoglycaemia towards improving healthcare and inspiring new glucose lowering therapies.

Carolinas projekt søger en behandling mod hypoglykæmi efter gastric bypass operationer. Gastric bypass operationer har ændret tusinder af svært overvægtiges liv: De fjerner både diabetes og følgevirkninger hos 3 af 4. Desværre oplever et mindretal af de opererede gener efter operationen, og en sen bivirkning er postbypass reaktiv hypoglykæmi (PBH). Via sit ph.d.-forløb skal læge Carolina Brito Lobato forske i dette specielle felt.

Hannah Zakariassen

Tre-årig Postdoc-bevilling på 1.8 mio. kr.
Titel på projekt: Mechanisms underlying appetite suppressing and weight lowering effects of combination treatment with neurotensin and GLP-1 agonists in mice

Kan effekten af fedmeoperationer opnås alene ved medicinsk behandling? Og hvad sker der egentlig i hjernen, når man giver en kombination af appetit-hæmmende hormoner? Det skal Hannah Louise Zakariassen undersøge i et nyt postdoc-projektet støttet af Danish Diabetes Academy.