23. juni 2020

Stor Harvard-pris til forskerpionér i diabetes

Diabetes

Professor Jens Juul Holst fra Københavns Universitet modtager i år the Warren Alpert Prize fra Harvard Medical School sammen med to forskerkolleger. De tre forskere modtager hæderen for deres samlede bidrag til forståelsen af tarmhormoner og de behandlinger af diabetes og fedme, som udspringer af deres forskning.

Jens Juul Holst på operationsstue

Videnskabens kollektive forståelse af de komplekse hormonelle systemer, som styrer menneskets energiforbrænding, fordøjelse og mavetarmsystem stammer fra mange forskellige forskeres arbejde verden over.

Men i år bliver tre forskere særligt fremhævet af Harvard Medical School for deres banebrydende opdagelser og disses betydning for behandling af diabetes og fedme. Professor Jens Juul Holst, Joel Habener og Daniel Drucker modtager derfor sammen the Warren Alpert Foundation Prize.

”Jeg er ekstremt glad for at modtage denne prestigefulde pris og særligt i sådan et fantastisk selskab. Jeg er også overrasket, fordi jeg aldrig har tænkt på at blive belønnet. Jeg udførte bare forskningen, fordi jeg synes, det var sjovt og spændende. Det mest belønnende for mig er at vide, at så mange mennesker jorden rundt er i stand til at kontrollere deres diabetes med GLP-1-agonister og DPP-4-hæmmere, som blev udviklet på baggrund af vores arbejde,” siger Jens Juul Holst, professor på Biomedicinsk Institut og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Ti Nobelprismodtagere

The Warren Alpert Foundation Prize er på 500.000 dollars og deles mellem de tre prismodtagere. Toneangivende forskere verden over nominerer årligt mellem 30 og 50 forskere til prisen, og den uddeles af fondens videnskabelige advisory board, som ledes af dekanen på Harvard Medical School.

”The Warren Alpert Foundation har en lang tradition for at hædre de vigtigste videnskabelige præstationer, og de elegante opdagelser fra dette års vindere er ingen undtagelse. Deres resultater er et slående eksempel på klinik-laboratorie-klinik-innovation, der demonstrerer, hvordan observationer i patienter kan give nye fundamentale indsigter i laboratoriet, som igen kan danne grobund for nye behandlinger,” siger dekan på Harvard Medical School George Q. Daley.

De tre forskere identificerede i 1970’erne og 80’erne en familie af glukagon-lignende peptider og har siden været førende inden for feltet metabolismeforskning. Opdagelserne er kulmineret i mindst tre nye typer af medicin og har grundlæggende ændret behandlingen af type 2-diabetes, som mere end 500 millioner mennesker lider af på verdensplan.

The Warren Alpert Foundation Prize blev givet første gang i 1987, og siden da har 72 forskere modtaget prisen. I alt ti af disse har sidenhen vundet en Nobelpris for deres forskning. Prisen overrækkes ved et virtuelt symposium den 1. oktober.

Læs mere på Warren Alpert Foundations website.

Jens Juul Holst
jjholst@sund.ku.dk