7. december 2020

Professor Michael Davies har modtaget millionbevilling

Bevilling

For seks år siden modtog professor Michael Davies et Laureate Research Grant på 40 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden. Endnu en stor bevilling fra Novo Nordisk Fonden sikrer, at han kan fortsætte sin forskning de næste syv år.

Mike Davies

Professor Michael Davies blev en del af Biomedicinsk Institut, da han for seks år siden modtog sit første Laureate Research Grant fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingen er nu ved at udløbe, men et ny stor Laureate Research Grant, denne gang på 35 mio. kr., gør det muligt for Michael Davies at fortsætte sin forskning på Biomedicinsk Institut, hvor han forsker i, hvordan modifikationer af proteiner spiller ind i deres gavnlige eller skadelige roller for kroppen.

En evaluering forud for tildelingen af den nye bevilling konkluderede, at Michael Davies’ forskning og tilstedeværelse i høj grad har gavnet det danske forskningsmiljø, herunder også været værdifuld for yngre forskere. Selv udtaler Michael Davies:

»En bevilling af den her størrelse giver meget stor frihed i forhold til at lave store langsigtede forskningsprojekter i stedet for at skulle lave nye fondsansøgninger hvert år. Derudover har Danmark et meget stærkt forskningsmiljø inden for proteinkemi, og der er også rigtig mange store virksomheder inden for feltet samt små opstartsvirksomheder. Sidst, men ikke mindst, har vi med Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research på Københavns Universitet både teknologien og forskerne til at udføre verdensklasseforskning.«

Michael Davies var blandt de første forskere til at modtage et Laureate Research Grant fra Novo Nordisk Fonden. Formålet med bevillingerne er at tiltrække fremragende internationale forskere til Danmark. Topforskernes ankomst skal styrke dansk forskning på både kort og langt sigt og bidrage til at gøre Danmark til et internationalt omdrejningspunkt for forskning inden for biomedicin og bioteknologi.

Siden 2012 har Novo Nordisk Fonden gennem programmet uddelt i alt 655 mio. kr. fordelt på 16 bevillinger.

Læs meget mere om Michael Davies’ forskning i den fulde nyhed på Novo Nordisk Fondens website

Besøg Michael Davies' forskningsgruppesite