10. august 2020

Ny Novo-satsning skal støtte iværksætter-lystne forskere

Bevilling

Andreas Kjær og Mette Rosenkilde fra Biomedicinsk Institut er blandt fem excellente forskere, der har modtaget en Novo Nordisk Foundation Distinguished Innovator-bevilling til at afsøge det kommercielle potentiale i deres forskningsfund.

Formålet med bevillingerne er at stimulere innovation og iværksætteri inden for den akademiske verden og på den måde sørge for at forskningen kommer både patienter og samfund til gode.

Det er første gang Novo Nordisk Fonden uddeler denne type bevilling, der er på 6. mio. kr. over en treårig periode til hver af de fem modtagere.

De første fem bevillingsmodtagere er:

• Andreas Kjær, professor, Rigshospitalet og Københavns Universitet
  • Mette Rosenkilde, professor, Københavns Universitet
  • Zachary Gerhart-Hines, lektor, Københavns Universitet
  • Claus Elsborg Olesen, seniorforsker, Aarhus Universitet
  • Martin Jakobsen, lektor, Aarhus Universitet

Både Andreas Kjær og Mette Rosenkilde er fra Biomedicinsk Institut og nedenfor kan du læse om deres projekter.

Andreas Kjær

Projekttitel: uPAR-targeted peptide receptor radionuclide therapy (PRRT): a game-changer

Projektbeskrivelse: Præcis og optimeret behandling af den enkelte patient er det fremtidige paradigme inden for kræftbehandling. En teknik, der er velegnet til dette, er målrettet peptidreceptor-radionuklidterapi. Denne terapi anvender radionuklider, der er målrettet til kun at påvirke kræftceller og derved skåne sundt væv. Dette muliggør behandling af både den primære kræft og mulig spredning af sygdommen, og terapien har få bivirkninger. Målet for terapien kaldes urokinase-type plasminogenaktivator-receptor (uPAR) og udtrykkes ved aggressive tumorceller. Denne nye terapi bliver til at begynde med udviklet til patienter med aggressive hjernesvulster (glioblastomer) og patienter med aggressive neuroendokrine tumorer, da begge disse patientgrupper har dårlige overlevelsesprognoser og få behandlingsmuligheder. Da terapimålet imidlertid er til stede i mange andre kræftformer, agter vi senere hen at udvide brugen til også at omfatte patienter med andre kræftformer.

Mette Rosenkilde

Projekttitel: Turning virus survival and defense mechanisms into offensive antiviral therapy

Projektbeskrivelse: Vira udgør en fare på grund af deres hurtige spredning, mangel på effektive lægemidler og manglende immunitet, som illustreret ved COVID-19-udbruddet i 2020. Dette innovative projekt fokuserer på nye antivirale principper, der forstyrrer den måde, hvorpå vira anvender G protein-koblede receptorer (GPCRs). Disse receptorer er generelt gode mål for lægemidler, da ca. 40% af alle lægemidler påvirker dem. For at skjule sig for immunsystemet og sprede sig rundt i kroppen og til andre værter har vira fundet måder at manipulere værten på; enten ved at bruge receptorer i værten, eller ved at bruge receptorer i virus genomet. Vores projekt søger at undersøge det kommercielle potentiale ved at forstyrre den måde, hvorpå vira anvender disse receptorer. Vores strategi er at interferere med virus-kodede receptorer eller forhindre interaktion mellem virus-kodet ligander til receptorer i værten. Til at begynde med vil vi fokusere på få vira, men da mange vira indeholder disse receptorer i deres arvemateriale, eller benytter sig af værtens receptorer, forventer vi at kunne udbrede dette terapeutiske potentiale til mange vira.

Læs mere om uddelingen af midler og de øvrige modtagere i Novo Nordisk fondens nyhed herom