27. juni 2019

Ny bevilling til forskning i appetitregulering

Professor Birgitte Holst modtager en eftertragtet Proof of Concept-bevilling fra BioInnovation Institute (BII) til et forskningsprojekt i appetitregulering med stort markedspotentiale.

Tanken bag BII's Proof of Concept bevilling er at understøtter forskning, der har et klart kommercielt fokus i forhold til at omsætte nye opdagelser til løsninger, der kan få en positiv betydning for sundhed og samfund. I alt 70 projekter har søgt om støtte, men kun otte projekter i alt - heraf to på SUND - er kommet igennem nåleøjet. Hvert projekt er et 12-måneders projekt, og de otte projekter modtager mellem 695.000 - 1 million kroner.

Den anden modtager fra SUND er lektor Rikke Heidemann Olsen, Institut for Veterinær og Husdyrvidenskab, der ligesom Professor Birgitte Holst modtager den eftertragtede bevilling til sin forskning.

Nye muligheder for at dæmpe appetitten

Birgitte Holsts projekt har titlen: “Anti-obesity effect of combination therapy acting on different neuronal populations, that allows for synergistic action on appetite regulation”.

Birgitte Holst er professor MSO i farmakologi med et molekylær metabolisk fokus og forsker i overvægt og diabetes. Birgitte Holsts primære forskning består blandt andet i at undersøge, hvordan lægemidler påvirker kroppens tendenser til overspisning.

“Hos langt de fleste overvægtige og svært overvægtige er kerneårsagen til deres overvægt, at de spiser for meget. Men hvorfor de spiser for meget, mangler vi stadig viden om. Når vi forsøger at dæmpe appetitten, forsøger vi at ramme signaleringsveje i hjernen, men vi ved, at det ikke er nok kun at ramme én vej. Med det nyt peptid, som vi i projektet vil undersøge, har vi måske mulighed for at ramme helt nye områder af hjernen og dermed skabe nye muligheder for at dæmpe appetitten,” siger Birgitte Holst.

Ud over sin ansættelse på Biomedicinsk Institut er Birgitte Holst tilknyttet Novo Nordic Foundation Center for Basic Metabolic Research.