29. september 2021

Ninna Struck Rossen bliver ny adjunkt på BMI

Ny på BMI

Fra oktober 2021 bliver Ninna Struck Rossen adjunkt på BMI. Hun bliver en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology.

Ninnas forskning fokuserer på at udvikle organer-på-en-chip ved hjælp af organoider, der er 3D, formindskede og forsimplede versioner af et organ, produceret in vitro. Ninna er fysiker og væv-ingeniør og hendes forskning har bidraget til udviklingen af en patenteret, injicerbar behandling til at skabe nye kar i iskæmisk væv og hermed bibringe et alternativ til amputation hos patienter med kritisk iskæmi. Hun har også designet in vitro assays, der gør det muligt at undersøge de indledende trin i en cancermetastase, der stadig er for små til at blive opdaget in vivo, hvilket giver mulighed for præklinisk vurdering af antimetastase-behandling. Ved at bruge vævsspecifikke extracellulære matricer som er rekonstitueret ind i hydrogeler genskaber Ninna vævsspecifikke mikromiljøer. Dette giver mulighed for en mere præcis refleksion af in vivo cellefunktioner.

"BMI er fremragende historisk inden for translationel forskning og har et stærkt engagementet i tværfaglige tilgange og samarbejder, hvilket gør det til et rigtig godt hjem for min forskning. Jeg ser meget frem til at blive en del af og bidrage til instituttet samt at samarbejde med mine nye kollegaer," siger Ninna.

Ninna kommer til BMI efter 8 års international forskningserfaring på Stanford og Columbia University, og fra en stilling som adjunkt på BRIC. I 2020 modtog Ninna en Lundbeck Fonden Experiment-bevilling til projektet “Vascularized Micro-fluidic Brain Assay for In Vitro Testing”. Hun vil udføre dette projekt på BMI som en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology.

Institutleder Cathrine Ørskov ser frem til at byde Ninna Struck Rossen velkommen til instituttet og siger: "Jeg synes at Ninnas forskningsområde er nyskabende og relevant for vores institut, og jeg forventer at Ninna vil skabe nye og spændende samarbejder med BMI-forskere og med eksterne samarbejdspartnere".

Ninna vil blive en del af forskningstemaet Molecular Pharmacology og vil have sit laboratorium på 22.5.