7. juli 2022

Niels-Henrik von Holstein-Rathlou vender tilbage til instituttet den 1. august

Professor

Professor og tidligere institutleder Niels-Henrik von Holstein-Rathlou vender tilbage til Biomedicinsk Institut den 1. august 2022 efter syv år som Senior Vice President i Novo Nordisk Fonden.

Niels-Henrik von Holstein-RathlouEfter ni år som institutleder på Biomedicinsk Institut valgte Niels-Henrik i august 2015 at takke ja til en stilling som leder af Novo Nordisk Fondens indsats inden for Biomedicin & Health Sciences og fik i den forbindelse orlov fra sin stilling ​som professor på instituttet.

Efter syv år i Novo Nordisk Fonden har Niels-Henrik nu valgt fratræde sin stilling i fonden og vende tilbage til Biomedicinsk Institut fra den 1. august 2022, hvor han genoptager sit professorat i nyrefysiologi ved Københavns Universitet, som han først tiltrådte i 1994.

"Jeg byder Niels-Henrik velkommen tilbage til instituttet. Hans tilbagevenden vil uden tvivl være med til at styrke instituttets forskning på nyreområdet, ligesom Niels-Henrik vil få en vigtig rolle i forhold til at bidrage til undervisningen og eksamensarbejdet. Samtidig håber vi i høj grad også at kunne drage fordel af Niels-Henriks store viden om fondsansøgninger," siger institutleder Cathrine Ørskov.

Niels-Henriks forskningsinteresser omfatter kardiovaskulær- og nyrefysiologi, regulering af mikrocirkulation, gap junction-funktion i hjerte og kar og matematisk modellering af fysiologiske systemer.

"Jeg glæder mig meget til at vende tilbage til Biomedicinsk Institut. Efter mange år i ledelsesfunktioner, både på KU og i Novo Nordisk Fonden, har jeg længe ønsket at vende tilbage til universitetet, og arbejdet med forskning og undervisning. Jeg har en række konkrete projekter som jeg længe har ønsket at forfølge, og jeg ser frem til at genoptage samarbejde med mine mange gode kollegaer på Biomedicinsk Institut," siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou.