24. marts 2020

Næste generation af diabetesforskere vil reformere den globale forskningskultur

Publikation

På Danish Diabetes Academys vinterskole i november, blev der diskuteret udfordringer i forskningskulturen og fundet på innovative løsninger. På baggrund af dette har 200 forskere fra blandt andet BMI fået udgivet en artikel i ACTA Physiologica.

I november 2019 var en række diabetesforskere, herunder forskere fra BMI, samlet til Danish Diabetes Academys årlige vinterskole, hvor de diskuterede fem udfordringer i forskningskulturen og kom med innovative løsninger. De fem udfordringer der blev berørt var:

1. Hvordan skal forskere evalueres og hvordan kan vi belønne grupper i stedet for individer?
  2. Hvordan sikres en fair fordeling af forskningsmidler?
  3. Hvordan kan vi reducere bias overfor positive resultater?
  4. Hvordan kan såkaldt open science gøres mere appellerende for forskere?
  5. Hvordan kan vi øge offentlighedens tillid til forskning og undgå fejlfortolkning når medierne formidler forskning?

Udfordringerne var udarbejdet af en undergruppe af den videnskabelige komite bag vinterskolen, bestående af postdocs Maria Hauge Pedersen, Sara Lind Jepsen, Kaja Plucinska samt ph.d. og chefkonsulent Gretchen Repasky – alle fra Københavns Universitet.

Forinden var deltagerne blevet delt op i fem grupper, der beskæftigede sig hver sin udfordring. Hver deltager interviewede tre kollegaer – fra ph.d.-studerende til professorniveau – omkring deres holdning til den pågældende udfordring som de havde valgt at beskæftige sig med på forhånd.

Gruppens løsnin​gsforslag afspejler derfor omkring 200 forskeres input. Tre af udfordringerne samt forskernes løsninger på disse er beskrevet i en artikel fra Videnskab.dk, hvor du kan læse mere om udgivelsen og forskernes kommentarer.

De tre emner der bliver berørt i artiklen er:

• Hvordan skal forskere evalueres – herunder hvordan kan vi belønne grupper i stedet for individer?
  • Hvordan sikres en fair fordeling af forskningsmidler?
  • Hvordan kan vi øge offentlighedens tillid til forskning og undgå fejlfortolkning, når medierne formidler forskning?

Du kan også læse det samlede løsningsforslag på de 5 udfordringer der blev diskuteret i ACTA Physiologica