6. april 2022

Lærke Smidt Gasbjerg får legat til forskning i individuel diabetesbehandling

Bevilling

Post.doc og ph.d. ved Biomedicinsk Institut Lærke Smidt Gasbjerg modtager legat på 600.000 kr. af Diabetesforeningen til at sikre mere individuel diabetesbehandling.

Lærke Smidt Gasbjerg

Lærke Smidt Gasbjerg, læge, ph.d. og post.doc ved Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet er en af tre modtagere af Diabetesforeningens forskningslegat på 600.000 kroner. Det har et panel af Diabetesforeningens medlemmer netop besluttet.

Legatet skal understøtte Lærke Smidt Gasbjerg i at undersøge, hvordan medicinsk behandling af type 2-diabetes kan optimeres afhængig af de individuelle genetiske ændringer af de hormonreceptorer, der modtager de signalerne, som tarmhormoner sender til kroppen om blandt andet næringsstoffer, appetit og fedtvæv.

Hormonreceptorernes virkningsgrad er allerede undersøgt i laboratoriet, men nu skal sukkerbelastningstest, hormoninfusioner og målinger af kropssammensætningen karakterisere konsekvenserne af disse genetiske ændringer hos personer med type 2-diabetes.

Håbet er, at resultaterne kan vise, om et menneske med type 2-diabetes skal testes for særlige genetiske ændringer med henblik på optimal individuel behandling og vejledning.

Både nuværende og kommende behandlinger og medicin baserer sig i stigende grad på målinger og informationer om det enkelte menneske, og bringer os således tættere på personlig medicin.

Kategori: Statistik, Markedsføring