Klorid-kanal i muskelceller giver ny viden om muskelsygdomme – Københavns Universitet

Biomedicinsk Institut > Nyheder > Klorid-kanal i muskelc...

01. maj 2019

Klorid-kanal i muskelceller giver ny viden om muskelsygdomme

Muskler

Forskere fra Københavns Universitet har kortlagt strukturen af en vigtig kanal ind de menneskelige muskelceller. Den nye viden om klorid-kanalen kan bidrage til større forståelse af muskelsygdomme som ALS, og resultaterne kan forbedre lægemiddeludvikling hos NMD Pharma.

Der bliver hele tiden transporteret små molekyler som hormoner og ioner ind og ud af vores celler, og det regulerer, hvad cellerne foretager sig i kroppen. Derfor forsøger mange forskere at forstå, hvad der styrer de forskellige kanaler ind i cellerne. Det er de nu kommet et stort skridt nærmere for muskelceller.

Et interdisciplinært hold af forskere fra Det Natur- og Biovidenskabelige samt Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet har i et nyt studie kortlagt strukturen på en kanal, der transporterer klorid ind i vores muskelceller. Detaljerede strukturer som den kan give afgørende information til at kunne forstå, hvordan kanalen bliver reguleret, og kan dermed optimere udviklingen af behandlinger for vigtige sygdomme som ALS, SMA eller Myasthenia gravis.

”Denne her kanal i muskelcellerne ser ud til at være helt central for den gruppe af lidelser, vi kalder neuromuskulære sygdomme. Det gælder for eksempel ALS, som de fleste kender fra den afdøde fysiker Stephen Hawking. Andre har fundet frem til, at hvis man blokerer kanalen, kan symptomerne på ALS blive lindret. Vores nye fund vil drive mere lægemiddeludvikling, der blokerer kanalen,” siger Pontus Gourdon, lektor på Biomedicinsk Institut.

Elektron-bestråling
Forskerne har undersøgt proteiner i cellemembranen fra menneskeceller med det ultramoderne teknologi, man kalder et kryo-elektronmikroskop. Det bruger elektronstråler til at kunne visualisere 3D-strukturen på forskellige biologiske molekyler.

I dette tilfælde har forskerne taget, hvad man kan kalde et 3D fotografi af klorid-kanalen i muskelceller. Den slags visualiseringer kan i høj grad understøtte udviklingen af lægemidler, fordi man kan fokusere på de typer af medicin, der kan binde sig til netop den 3D struktur.

NMD Pharma
Tidligere forskning fra Aarhus Universitet har vist, at klorid-kanalen er afgørende for vedligeholdelse af muskelfunktion under fysisk aktivitet, og det har ført til stiftelsen af virksomheden NMD Pharma, en lægemiddelvirksomhed der forsøger at udvikle nye behandlinger ved at påvirke klorid-kanalen.

Forskerne har nu indgået et samarbejde med NMD Pharma om at udnytte den nye viden til at udvikle nye lægemidler. En postdoc i forskningsgruppen vil derfor samarbejde tæt med forskerne hos NMD Pharma for at hjælpe med at udnytte den nye viden bedst muligt.

Værdi for samfundet
Den nye postdoc-ansættelse er en del af det stort anlagte offentlig-private samarbejde BRIDGE mellem universitet og industri, som skal sikre, at ny viden fra forskning kommer ud og påvirker noget ude i samfundet. Programmet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

”Vi er jo ekstremt stolte af, at vores forskning måske får reel betydning gennem dette samarbejde, og af at industrien kan se værdien af det, vi forsker i. Den slags vil vi gerne lave endnu mere af,” siger Pontus Gourdon.

Han understreger dog, at lægemiddeludvikling kan tage lang tid, ligesom godkendelse af lægemidler ikke altid er en hurtig affære.

Studiet er støttet af Lundbeckfonden, Knut og Alice Wallenbergs Fond, Carlsbergfondet og Novo Nordisk Fonden.

Det nye studie er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift PLOS Biology. Læs den videnskabelige artikel: ”Structure of the human ClC-1 chloride channel”.

Kontakt:
Lektor Pontus Gourdon