8. marts 2021

Jens Juul Holst modtager prestigefyldt amerikansk hæder

HÆDER

Professor Jens Juul Holst høster stor anerkendelse fra den amerikanske diabetesorganisation American Diabetes Association og tildeles Banting Medal for sin banebrydende forskning.

Jens Juul Holst
Fotograf: Ricky John Molloy

Professor Jens Juul Holst fra Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet, modtager den anerkendende pris fra den amerikanske diabetesorganisation American Diabetes Association (ADA) for sit særlige bidrag til den internationale kamp mod diabetes. Med prisen modtager Jens Juul Holst USD 20.000.

Jens Juul Holst har siden firserne markeret sig som en af sit felts allerdygtigste videnskabspersoner. I 1986 opdagede han hormonet GLP-1, der har ført til udviklingen af præparater til behandling af diabetes og fedme. Igennem hele sin karriere har han haft et særligt klinisk fokus, der har bidraget til udviklingen af lægemidler, der i dag er uundværlige for diabetikere.

Som en af Europas mest citerede forskere har han mere end 3.500 årlige citationer og over 1.800 publiceringer i videnskabelige tidsskrifter.

Jens Juul Holst modtager ADA’s højeste hæder, Banting Medal for Scientific Achievement Award. Prisen uddeles hvert år til enkeltpersoner, der gennem en hel karriere har skabt betydelige, forskningsmæssige bidrag til diabetesforskning.

”Det er en utrolig ære at modtage prisen. Nærmest drømmeagtigt. Det her er verdensmesterskabet i diabetes, og det er således en flot række af folk, jeg kommer i gruppe med. Jeg er ikke diabetolog i klassisk forstand, da jeg har arbejdet med metabolismen omkring sygdommen. Så det er meget anerkendende at komme med her,” siger han.

Jens Juul Holst og hans gruppe forsker i øjeblikket i gastric bypass uden operation til behandling af fedme og diabetes.

Ud over Banting Medel som Jens Juul Holst modtager, har American Diabetes Association tildelt Juleen R. Zierath, der er direktør og professor ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, fortjenesteprisen Harold Rifkin Award. Læs mere herom i pressemeddelelsen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Prisuddelingen skulle have fundet sted ved en konference i Boston. I år uddeles priserne ved digitale ceremonier den 25.-29. juni 2021.

Jens Juul Holst
jjholst@sund.ku.dk