22. marts 2023

Henriette Elisabeth Autzen udnævnt til lektor på Biomedicinsk Institut

Ny lektor

Henriette Elisabeth Autzen starter d. 1. maj som lektor ved Biomedicinsk Institut. Henriette kommer fra Biologisk Institut, hvor hun har været ansat som lektor siden februar 2020.

Henriette ansættes i en permanent stilling og bliver en del af forskningstemaet Molekylær og Translationel Farmakologi. Hun vil have sin daglige gang på 18.5 og 22.5.

Institutleder Cathrine Ørskov udtaler: ”Vi ser frem til at byde Henriette velkommen og til hendes spændende kompetencer indenfor arbejdet med smagsreceptorer og strukturbiologi, som hun bringer med sig til instituttet.”

Henriettes forskning fokuserer på de molekylære mekanismer involveret i smagssans og metabolsk ligevægt. Henriette er særligt interesseret i smagsreceptorer involveret i vores opfattelse af umami, sød og bitter, samt proteiner som regulerer pH i det endosomale system, og hvordan de alle aktiveres og moduleres på det molekylære niveau.

Før Henriette blev udnævnt til lektor på Biologisk Institut, var hun post doc i Yifan Chengs laboratorium på University of California, San Francisco på legater fra Danmarks Frie Forskningsfond og Lundbeckfonden. Henriette flyttede derefter tilbage til Danmark og etablerede sin egen forskningsgruppe på Biologisk Institut takket være en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling fra Novo Nordisk Fonden i Bioscience and Basic Biomedicine "A spoon full of sugar makes the medicine go down: Decoding the molecular mechanisms of sweet and savory taste signaling". Ved siden af sin egen forskning har Henriette desuden undervist studerende på bachelor- og kandidatniveau i biokemi, strukturel biologi, proteinvidenskab og enzymteknologi.

Henriette udtaler følgende om sin ansættelse som lektor ved Biomedicinsk Institut: ”Jeg er rigtig glad og spændt på at flytte mit laboratorium til BMI og til at blive en del af et miljø, hvor man i høj grad arbejder interdisciplinært og translationelt. Flytningen vil helt sikkert udvide min forskning i mange spændende retninger, og jeg håber at mine forskningsinteresser, min faglige baggrund og undervisningserfaring vil bidrage positivt til instituttets mål for forskning og undervisning. Jeg glæder mig især til at etablere nye samarbejder med andre af instituttets forskningsgrupper og være med til at udvikle kursusmateriale for faget basal farmakologi.”

Henriettes gruppe består desuden af to post docs og en PhD-studerende, som også starter på BMI d. 1. maj.