4. september 2020

Helena Safavi modtager ERC Starting Grant

Bevilling

Adjunkt Helena Safavi modtager et Starting Grant fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC). Helena modtager bevillingen til at opbygge sin forskningsgruppe, der skal undersøge, hvorvidt toksiner kan bruges til behandling af sygdomme.

Hvert år uddeler Det Europæiske Forskningsråd (ERC) de såkaldte Starting Grants til forskere, der har 2-7 års erfaring efter færdiggørelsen af deres ph.d. Forskerne modtager 1,5 million euro over en periode 5 år til at opbygge en forskningsgruppe omkring en banebrydende forskningsidé. I år har to forskere på SUND modtaget den eftertragtede bevilling og den ene er Helena Safavi fra Biomedicinsk Institut.

Helena Safavi og hendes gruppe arbejder på et projekt ved navn ToxMims, der fokuserer på en hidtil overset gruppe af toksiner, der efterligner menneskelige peptider. Toksiner har tidligere været brugt terapeutisk i behandling af sygdomme, men ikke i det omfang som ToxMims-projektet beskæftiger sig med. Toksinerne er svære at identificere og Helena og hendes gruppe håber at kunne udvikle bedre værktøjer til at identificere og undersøge/udforske (investigate/explore) nye klasser af toksiner. Da menneskelige peptider i modsætning til toksinerne ikke er særlig stabile, og ud fra den oprindelige opdagelse af insulin-lignende peptider blandt toksinerne, kan de muligvis bruges til at udvikle stærkere og mere stabil medicin mod blandt andet diabetes.

”Den internationale europæiske anerkendelse af min forskning, som bevillingen har givet mig, er fantastisk” siger Helena Safavi. ”Det er desuden mange penge og i forhold til min forskning tillader det mig at udvikle på en idé, som jeg har haft i mange år, men som jeg aldrig har haft ressourcerne til at kunne arbejde på.”