31. januar 2022

Forskningssamarbejde med millionbevilling i ryggen kommer til CFIM

Bevilling

CFIM bliver vært for forskningssamarbejdet Danish BioImaging, som netop har fået bevilget knap 50 mio. kr. til bedre udstyr og en hel ny analysefacilitet.

Forskningssamarbejdet, Danish BioImaging, har netop modtaget en bevilling på knap 50 mio. kr. fra Uddannelses- og forskningsministeriet. Bevillingen går til at opgradere den nuværende kapacitet indenfor bioimaging og åbne en hel ny analysefacilitet, der bliver den første af sin slags i verden.

CFIM skal som hovedpartner i forskningssamarbejdet være vært for ledelsen og koordineringen af Danish BioImaging. Lektor Clara Prats bliver forskningsleder.

Danish BioImaging er et samarbejde mellem danske universitet, forskningsinstitutter og private virksomheder med en interesse i afbildningen af de biologiske processer helt ned på celleniveau uden at påvirke dem. Formålet med samarbejdet er at styrke bioimaging i Danmark ved at sikre koordinerede investeringer og vidensdeling mellem de syv kernefaciliteter i landet.

Bevillingen kommer som led i en fordobling af puljen til forskningsinfrastruktur på finansloven. Uddannelses- og forskningsministeriet, som udmønter puljen, har netop prioriteret 65 mio. kr. ekstra til forskningsinfrastruktur. Den ekstra bevilling giver en ramme på i alt 134 mio. kr. til avanceret udstyr, databaser og laboratorie- og testfaciliteter, herunder Danish BioImaging, som med 49,7 mio. kr. modtager den største bevilling.

”Vi forestiller os, at Danish BioImaging vil have en stor indvirkning på den tilgængelige infrastruktur og teknologi på CFIM, som bringer nye muligheder til forskere på SUND og life science-forskere i hele landet,” siger forskningsleder Clara Prats om den fremtidige infrastruktur.

Udover en opgradering af de tilgængelige faciliteter vil der også blive oprettet en ny national billedanalysefacilitet i samarbejde med dataloger fra Datologisk Institut og DTU Compute. Den nye facilitet skal bidrage med innovation og nye opdagelser ved at være den første i verden til at knytte computervidenskab til life science.