2. marts 2018

Månedens forskerportræt: Steen Larsen

Forskerportræt

Lektor Steen Larsen er til daglig en del af Xlab på Biomedicinsk Institut, hvor hans primære forskningsfokus er på statiner og mitokondrie fysiologi.

Steen Larsen

Som ung svømmede Steen Larsen på højt niveau, og i forbindelse med svømningen blev Steen særligt interesseret i, hvad der gør, at kroppen kan præstere på forskellige niveauer alt efter hvordan, man træner. Steen havde derfor altid troet, at han skulle læse idræt på universitetet, men det var først efter at have læst på farmaceutuddannelsen i 1,5 år, at han søgte ind på idræt.

At Steen Larsen senere skulle blive en del af forskningsverdenen og Xlab skete ved et tilfælde, da nuværende professor Jørn Wulff Helge i begyndelse af 00’erne søgte forsøgspersoner til et forsøg om træning og kost:

”Jeg så opslaget og tænkte, at det var noget, jeg selv synes var spændende, så jeg tilmeldte mig som forsøgsperson. Under forsøget kom jeg godt ud af det med Jørn, og jeg blev meget inspireret over de ting, man foretog sig i gruppen. Da forsøget så var færdigt, blev jeg ansat som videnskabelig medarbejder, hvor jeg hjalp lidt til på de forskellige projekter,” fortæller lektor Steen Larsen.

Da Steen Larsen blev færdig med sit speciale i 2008, foreslog professor Flemming Dela endvidere, at Steen lavede en ph.d. Det blev dog aldrig til en egentlig ph.d., men i stedet lavede Steen Larsen en doktorafhandling og blev efterfølgende en fast del af forskningsgruppen Xlab.

Statiner og mitokondrie funktion

Allerede under sit speciale blev lektor Steen Larsen interesseret i mitokondrie funktion, da han undersøgte, hvordan diabetikere håndterer fedt som substrat i forhold til ikke-diabetikere, og derved blev opmærksom på mitokondrie funktionen hos diabetikere. Mitokondrie funktion hos diabetikere blev efterfølgende omdrejningspunkt for Steens fremtidige forskning.

Lektor Steen Larsen har længe arbejdet på projekter, der omhandler mitokondrie og statiner. Statiner er godt til at sænke kolesterol, men brugen af statiner medfører desværre også bivirkninger i form af muskelsmerter. Der er derfor særligt undersøgelsen af, hvorfor statiner giver muskelsmerter, og om mitokondrie har en særlig betydning herfor, som Steens nuværende forskning søger at besvare. Steen har desuden arbejdet med dette fokus i det store tværfaglige projekt LIFESTAT, som netop er afsluttet.

”Noget tyder på, at mitokondrierne er påvirket af statiner, men vi har endnu ikke kunne bevise, om det er svaret på, hvorfor folk oplever muskelsmerter ved brug af statiner. At kunne besvare dét spørgsmål eller bare, hvad det er, der gør, at man får muskelsmerter på statiner, er helt klart et af mine store mål,” fortæller lektor Steen Larsen.

Undervisning er givende

Ved siden af sin forskning underviser lektor Steen Larsen primært bachelorstuderende på medicinuddannelsen, hvor han både har forelæsninger, holdundervisning og øvelsestimer.

”Jeg synes, det er givende at undervise andre. Da jeg selv stoppede med at svømme, blev jeg efterfølgende svømmetræner, så jeg har altid fundet det sjovt og spændende at undervise og lære fra mig. Jeg synes især, at kontakten med de studerende er spændende, og jeg bruger derfor også meget tid på at vejlede dem,” siger Steen.