18. december 2017

Månedens forskerportræt: Hannelouise Kissow

Forskerportræt

Lektor Hannelouise Kissow kom ofte i laboratoriet hos professor Jens Juul Holst under sit lægestudie, og her fandt hun en interesse for tarmhormonet GLP-1, der ikke var til at slippe igen. I dag er Hannelouise forsker på BMI og nyder at undervise.

Hannelouise KissowUnder sit lægestudie kom daværende medicinstuderende Hannelouise Kissow ofte i laboratoriet hos professor Jens Juul Holst og lektor Bolette Hartmann, hvor hun var med på projekter, der omhandlede tarmhormonet GLP-1. Det var derfor helt naturligt, at Hannelouise senere skulle lave en ph.d., men det var vigtigt for hende først at tage sin turnus.

”Jeg var faktisk lidt bange for, at jeg skulle blive hængende efter min ph.d., så derfor var det vigtigt for mig at komme ud og få min turnus og få afprøvet det at være læge. I dag har jeg min B-autorisation og kan arbejde som læge, hvis jeg vil. Men da jeg havde lavet min ph.d., kunne jeg slet ikke slippe GLP-1 og tarmsygdomme igen”, fortæller Hannelouise smilende og tilføjer: ”Der var engang en, der sagde til mig, at det ikke er så svært at begynde at forske, men det er virkelig svært at stoppe. Og præcis sådan har jeg det - når man får et resultat, giver det anledning til nye projekter. Det er lidt som detektivarbejde, hvor man skal opklare ting, og det er enormt stimulerende at få resultater”.

Lektor Hannelouise Kissows forskning fokuserer primært på de ekstra-pankreatiske virkninger af GLP-1 i forhold til lunger og tarmsygdomme. I øjeblikket arbejder Hannelouise på to overordnede projekter, hvoraf det ene er udledt af et tidligere projekt, hvor lungesyge mus fik indsprøjtet GLP-1 og efterfølgende blev raske. Afledt heraf undersøger Hannelouise nu, hvad GLP-1 egentlig gør på lungerne. Det andet projekt undersøger, hvordan kemoterapi påvirker tarmen hos folk med tarmsygdomme:

”1 ud af 100 patienter, der behandles for colon cancer, dør af bivirkningerne fra kemoterapi, og det er alt for mange. Derfor er det enormt vigtigt, at vi tager os af bivirkningerne og især dem i tarmen, som kan være meget slemme. Oftest er fokus på, hvad kemoterapi gør ved kræften, men det er også vigtigt at vide, hvad det gør ved resten af kroppen” siger Hannelouise.

Det er vores ansvar at klæde de kommende læger ordentligt på

Udover at være forsker på instituttet, underviser lektor Hannelouise Kissow også i anatomi, som er et fag, hun har elsket, siden hun selv var studerende.

Netop rollen som underviser er, ud over forskningen, en væsentlig grund til, at Hannelouise arbejder på universitetet: ”Jeg kan rigtig godt lide at have kontakt med de studerende både ved forelæsninger men især på holdundervisninger. Jeg føler et stort ansvar for at klæde de kommende læger ordentligt på. Det lægger mig meget på sinde, at jeg er med til at aflevere nogle dygtige læger. Det gælder om, at vi som universitet kan stå inde for, at fremtidens læger er kompetente, for det har alvorlige konsekvenser i sidste ende, hvis de ikke er” siger Hannelouise.

Hannelouise Kissow sidder desuden i studienævnet for medicinuddannelsen, hvor hun bruger meget tid på at sørge for, at de studerende trives på deres uddannelse: ”Jeg interesserer mig meget for pædagogik og for, hvordan vi rent pædagogisk kan møde de studerende, så vi ikke øger den stress, de oplever. For det viser sig rent faktisk, at 1/3 del af de studerende på medicinuddannelsen bliver forsinket pga. stress, og det duer ikke – og slet ikke i forhold til fremdriftsreformen” afslutter lektor Hannelouise.

Læs mere om Hannelouise Kissows forskning