13. oktober 2022

BMI-professor står bag verdens største lodtrækningsstudie

Det nye Danflu-2-studie går i luften nu og sigter efter, at ca. 200.000 danskere i aldersgruppen +65 år deltager over de næste to år. Der vil blive trukket lod mellem deltagerne, så halvdelen vil modtage højdosis, mens den anden halvdel vil få standarddosis, som er den eneste der tilbydes i det danske vaccinationsprogram i år.

Målet med forsøget er at undersøge, om en højdosis influenzavaccine er bedre end standarddosis, når det gælder om at forhindre indlæggelse og død for borgere over 65 år.

- Influenza påvirker rigtig mange mennesker hvert år, og kan potentielt være alvorligt – derfor er det vigtigt, at der forskes i hvilken slags vaccine der beskytter mod alvorlig influenza sygdom. Hvis hypotesen holder, og højdosisvacciner viser sig at kunne give f.eks. færre hospitalsindlæggelser, kan forskningen komme både den enkelte borger og samfundet til gode, siger læge og professor Tor Biering-Sørensen.

Tor Biering-Sørensen leder Centre for Translational Cardiology and Pragmatic Randomized Experiments, som står bag Danflu-2. Centeret er et samarbejde mellem Biomedicinsk Institut og Herlev og Gentofte Hospital.

Resultater fra pilot-studie tyder på effekt

Studiet er opfølgning på pilot-studiet Danflu-1, fra 2021, hvor ca. 12.500 borgere over 65 år deltog.

Resultaterne fra det studie er i denne måned fremlagt på den internationale hjertekongres, ESC, og viste, at risikoen for hospitalsindlæggelse grundet influenza eller lungebetændelse var 64 procent lavere ved en højdosis influenza-vaccine end ved standarddosisvaccinen, som er den vaccine vi benytter i dag i Danmark. Der blev også observeret en halvering i andelen af dødsfald af alle årsager ved højdosisvaccinen sammenlignet med standarddosis influenza-vaccinen.

Studiet var dog ikke designet til at undersøge effekten af højdosis influenzavacciner på indlæggelser, og der derfor er brug for et større studie for at kunne sige noget definitivt.

Vil sætte Danmark på verdenskortet

I sig selv er det unikt at kunne lave et studie af denne størrelse, hvor alt information om personerne der indgår i studiet, kommer direkte fra de danske registre og ikke fra forsøgsdeltagerne selv.

- Studiet her vil sætte Danmark på verdenskortet, som et sted, hvor man hurtigt kan få valide data, på en meget hurtig måde, der kan give definitive svar på, hvilke muligheder der er for at behandle borgere for at forebygge sygdom og død, siger Tor Biering-Sørensen.

Fakta

Studiet er et randomiseret kontrolleret studie, hvor målet er, at 104.000 deltagere modtager standarddosis og 104.000 modtager højdosis over de næste to år. Ved hjælp af de danske registre vil forskerne kunne følge borgernes evt. sygdomsforløb.

Højdosis betyder, at vaccinen indeholder 4 gange så meget inaktiveret influenzavirusmateriale som standarddosis (60 vs. 15 mikrogram). Både høj- og standarddosis indeholder 4 forskellige virusstammer.

Højdosis har i tidligere studier vist sig at forbygge influenza infektioner 24% bedre end standarddosisvaccinen og har ikke set ud til at medføre flere alvorlige bivirkninger end standarddosis. Man har primært observeret lidt kraftigere lokalreaktioner på stikket ved højdosis.

I 2020 blev højdosis influenza-vaccinen godkendt herhjemme, hvor den blandt andet blev anvendt sidste år og tilbudt borgere over 82 år. I år er det ikke en del af det danske vaccinationstilbud.

Studiet laves i samarbejde med Danske Lægers Vaccinations Service og man kan læse mere om studiet og tilmelde sig her.

Pressekontakt:
Læge, professor Tor Biering-Sørensen 28933590 eller via pressekonsulent Andreas Bennekou, Herlev og Gentofte Hospital, 38673040