Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke

Research output: Contribution to journalJournal article

Standard

Reels på Instagram og Facebook : Den digitale påklædningsdukke. / Fausing, Bent.

In: KommunikationsForum, Vol. 15.3.2023, 15.03.2023.

Research output: Contribution to journalJournal article

Harvard

Fausing, B 2023, 'Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke', KommunikationsForum, vol. 15.3.2023. <https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Den-digitale-paaklaedningsdukke>

APA

Fausing, B. (2023). Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke. KommunikationsForum, 15.3.2023. https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Den-digitale-paaklaedningsdukke

Vancouver

Fausing B. Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke. KommunikationsForum. 2023 Mar 15;15.3.2023.

Author

Fausing, Bent. / Reels på Instagram og Facebook : Den digitale påklædningsdukke. In: KommunikationsForum. 2023 ; Vol. 15.3.2023.

Bibtex

@article{d9ad352e499847c48af5c429f472a428,
title = "Reels p{\aa} Instagram og Facebook: Den digitale p{\aa}kl{\ae}dningsdukke",
abstract = "REELS. Den digitale p{\aa}kl{\ae}dningsdukke.F{\ae}nomenerne fremtr{\ae}der p{\aa} nye m{\aa}der i den digitale tidsalder. En ny f{\ae}nomenologi er opst{\aa}et, der b{\aa}de er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene p{\aa} billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels p{\aa} sk{\ae}rmene og er blot f{\aa} klik v{\ae}k. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny m{\aa}de ikke kun at optage sig selv p{\aa}, men ogs{\aa} at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet sm{\aa}, korte, levende billedforl{\o}b.Jeg ser p{\aa} Reels som sm{\aa} korte selfier og i en forl{\ae}ngelse af p{\aa}kl{\ae}dningsdukken og i bredere perspektiv vare{\ae}stetik , {\ae}stetisk innovation og varernes dr{\o}mmebilleder. Jeg har i s{\ae}rdeleshed fokuseret p{\aa} det h{\o}je format og p{\aa} de eventyrlige tr{\ae}k i Reelsne.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, reels, selfie, visuel kultur, visuel kommunikation, visual {\ae}stetik, Walter Benjamin, W.F. Haug, Gernot B{\"o}hme, unboxing, unpacking, atmosf{\ae}re, vare{\ae}stetik, {\ae}stetisk innovation, dr{\o}mmebillelder,h{\o}jformat, mobioptagelse, mobiltelefon, dynamik, tiktok, cyperpsykology, Journal of Cyperpsychology, narcissisme, ludisk, Bent Fausing, influencer kultur, subject, creating subjects, p{\aa}kl{\ae}dningsdukke, digital kultur, h{\o}jformat",
author = "Bent Fausing",
year = "2023",
month = mar,
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "15.3.2023",
journal = "KommunikationsForum",
issn = "1901-3035",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Reels på Instagram og Facebook

T2 - Den digitale påklædningsdukke

AU - Fausing, Bent

PY - 2023/3/15

Y1 - 2023/3/15

N2 - REELS. Den digitale påklædningsdukke.Fænomenerne fremtræder på nye måder i den digitale tidsalder. En ny fænomenologi er opstået, der både er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene på billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels på skærmene og er blot få klik væk. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny måde ikke kun at optage sig selv på, men også at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet små, korte, levende billedforløb.Jeg ser på Reels som små korte selfier og i en forlængelse af påklædningsdukken og i bredere perspektiv vareæstetik , æstetisk innovation og varernes drømmebilleder. Jeg har i særdeleshed fokuseret på det høje format og på de eventyrlige træk i Reelsne.

AB - REELS. Den digitale påklædningsdukke.Fænomenerne fremtræder på nye måder i den digitale tidsalder. En ny fænomenologi er opstået, der både er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene på billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels på skærmene og er blot få klik væk. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny måde ikke kun at optage sig selv på, men også at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet små, korte, levende billedforløb.Jeg ser på Reels som små korte selfier og i en forlængelse af påklædningsdukken og i bredere perspektiv vareæstetik , æstetisk innovation og varernes drømmebilleder. Jeg har i særdeleshed fokuseret på det høje format og på de eventyrlige træk i Reelsne.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - reels, selfie, visuel kultur, visuel kommunikation, visual æstetik, Walter Benjamin, W.F. Haug, Gernot Böhme, unboxing, unpacking, atmosfære, vareæstetik, æstetisk innovation, drømmebillelder,højformat, mobioptagelse, mobiltelefon, dynamik, tiktok, cyperp

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15.3.2023

JO - KommunikationsForum

JF - KommunikationsForum

SN - 1901-3035

ER -

ID: 339326282