Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Reels på Instagram og Facebook : Den digitale påklædningsdukke. / Fausing, Bent.
In: KommunikationsForum, Vol. 15.3.2023, 15.03.2023.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Reels på Instagram og Facebook
T2 - Den digitale påklædningsdukke
AU - Fausing, Bent
PY - 2023/3/15
Y1 - 2023/3/15
N2 - REELS. Den digitale påklædningsdukke.Fænomenerne fremtræder på nye måder i den digitale tidsalder. En ny fænomenologi er opstået, der både er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene på billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels på skærmene og er blot få klik væk. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny måde ikke kun at optage sig selv på, men også at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet små, korte, levende billedforløb.Jeg ser på Reels som små korte selfier og i en forlængelse af påklædningsdukken og i bredere perspektiv vareæstetik , æstetisk innovation og varernes drømmebilleder. Jeg har i særdeleshed fokuseret på det høje format og på de eventyrlige træk i Reelsne.
AB - REELS. Den digitale påklædningsdukke.Fænomenerne fremtræder på nye måder i den digitale tidsalder. En ny fænomenologi er opstået, der både er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene på billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels på skærmene og er blot få klik væk. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny måde ikke kun at optage sig selv på, men også at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet små, korte, levende billedforløb.Jeg ser på Reels som små korte selfier og i en forlængelse af påklædningsdukken og i bredere perspektiv vareæstetik , æstetisk innovation og varernes drømmebilleder. Jeg har i særdeleshed fokuseret på det høje format og på de eventyrlige træk i Reelsne.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - reels, selfie, visuel kultur, visuel kommunikation, visual æstetik, Walter Benjamin, W.F. Haug, Gernot Böhme, unboxing, unpacking, atmosfære, vareæstetik, æstetisk innovation, drømmebillelder,højformat, mobioptagelse, mobiltelefon, dynamik, tiktok, cyperp
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 15.3.2023
JO - KommunikationsForum
JF - KommunikationsForum
SN - 1901-3035
ER -
ID: 339326282