Virkelighedsnære opgaver: om refleksiv aktionsundervisning (RAU)

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  • Karen Lisa Salamon
Refleksiv aktionsundervisning (RAU) som universitetspædagogisk tilgang er kapitlets/ artiklens emne. En studerende nævnte i en evaluering, at undervisningsformen sætter kursusdeltagerne “…i berøring med det levede liv og virkelige opgaver”. Artiklen introducerer og udfolder en didaktisk, innovationspædagogisk metode, der har til hensigt at give studerende erfaringer med praktisk, anvendelig videnskab indenfor deres eget akademiske universitetsfag. Tilgangen træner studerende i “applied science”, hvor teoretisk erkendelse og “virkelige opgaver” hænger nært sammen. De studerende udfordres med krav om at bidrage til en af underviserne rammesat erkendelsesudvikling eller produktinnovation, der foregår på realistiske betingelser og for en universitets-ekstern opdragsgiver. Artiklen gennemgår forfatterens materiale af cases og udfolder på denne baggrund et metodisk set-up til anvendelse i universitetspædagogik.

OriginalsprogDansk
TitelUniversitetspædagogiske praksisser
RedaktørerLotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen
Antal sider26
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato1 sep. 2015
Udgave1
Sider57-83
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-593-2137-9
ISBN (Elektronisk)978-87-593-2403-5
StatusUdgivet - 1 sep. 2015

Bibliografisk note

Publikationen er baseret på didaktisk udviklingsarbejde foretaget på Københavns Universitet, Danmarks Medie og Journalisthøjskole samt Danmarks Designskole.

ID: 130651442