Investigating and Measuring Physical Literacy and Its Health-Related Correlates in Danish Children and Adolescents

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  • Paulina Sander Melby
Fysisk inaktivitet og mentale sundhedsproblemer betragtes som centrale risikofaktorer for at udvikle kroniske ikke-smitsomme sygdomme. En stor del af befolkningen er ikke tilstrækkelig fysisk aktiv, og befolkningens mentale sundhedsproblemer er stigende. For at modvirke denne uheldige tendens er det blevet foreslået at fokusere på determinanter for fysisk aktivitet og trivsel. Physical literacy er en sådan determinant. Physical literacy beskriver individers grundlag for deltagelse i fysiske aktiviteter og defineres ofte som "motivationen, selvtilliden, fysiske kompetencer, og videnog forståelse for at værdsætte og tage ansvar for deltagelse i fysiske aktiviteter gennem hele livet" (International Physical Literacy Association). Baseret på teorien, formodes physical literacy desuden at være vigtigt for trivsel i fysiske aktivitetskontekster, og der for også for den generelle trivsel. I denne afhandling udfoldes fire direkte og indirekte hypotetiske sammenhænge mellem physical literacy, fysisk aktivitet og trivsel ved at gennemgå litteraturen og ved at udfolde teorien om physical literacy og self-dertermination [selvbestemmelses-teorien]. Formålet med denne afhandling var at undersøge de fire formodede sammenhænge. Dette blev gjort empirisk ved at udføre tre individuelle tværsnitsstudier, syntetisere resultaterne på tværs af de tre studier og kombinere resultaterne med tidligere evidens og teoretiske perspektiver hentet fra teorien om physical literacy and self-determination.
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedCopenhagen
ForlagDepartment of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen
Antal sider104
ISBN (Trykt)978-87-7209-494-6
StatusUdgivet - 2023

Bibliografisk note

CURIS 2023 NEXS 034

ID: 334015639