Gør den kommunale kampagne en forskel?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Med udgangspunkt i et online survey rettet til de opstillede kandidater ved kommunalvalget 2009, viser kapitlet, at det stadig var de traditionelle kampagneredskaber, der dominerede valgkampen. Elektroniske kampagneredskaber som Facebook og Twitter bruges fortrinsvis af de yngre kandidater og bidrager på den måde til at udjævne den fordel, som de etablerede kandidater har i forhold til de mindre etablerede. Forskellige af såvel de traditionelle som de elektroniske kampagneredskaber har en positiv effekt på andelen af personlige stemmer. Effekten er dog størst i kampen om stemmerne internt i de enkelte partier, hvilket kan forventes at lede til en øget personliggørelse af valgkampagnerne i fremtiden.
OriginalsprogDansk
TitelKV09 : Analyser af kommunalvalget 2009
RedaktørerJørgen Elklit, Ulrik Kjær
Antal sider22
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Sider137-158
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788776747268
StatusUdgivet - 2013
NavnUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
ISSN1602-5962

ID: 46240916