Mogens Jin Pedersen

Mogens Jin Pedersen

Lektor - forfremmelsesprogrammet

Medlem af:

Mogens Jin Pedersen er lektor (forfremmelsesprogrammet) ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Hans forskning og undervisning fokuserer primært på følgende emner inden for offentlige forvaltning og administration: motivation og adfærd blandt offentlige ansatte og borgere, offentlig styring og ledelse, heuristikker og kognitive biases i vurderinger og beslutningstagning samt kvantitativ forskningsmetode. Han modtog sin ph.d. i Statskundskab fra Aarhus Universitet i 2015. 

Primære forskningsområder

Inden for offentlig forvaltning og administration:

  • Motivation, adfærd og præstationer
  • Offentlig styring og ledelse
  • Psykologiske biases i vurderinger og beslutningstagning
  • Køns- og racediskrimination
  • Markarbejderadfærd
  • Borgeroplevelser og -evalueringer
  • Forskningsdesign og eksperimentelle metoder

Hans forskning er udgivet i tidsskrifter såsom Journal of Public Administration Research and Theory, Public Administration Review, Public Administration, International Journal of Public Opinion Research, International Public Management Journal, The American Review of Public Administration, Review of Public Personnel Administration, Journal of Behavioral Public Administration, Social Problems og Social Science Computer Review.

Undervisnings- og vejledningsområder

Primære områder:

  • Offentlig forvaltning
  • Motivation og adfærd
  • Offentlig styring og ledelse
  • Psykologiske biases i vurderinger og beslutningstagning
  • Markarbejderadfærd
  • Eksperimentelle metoder

Vejleder specialer.

Træffetid: Tirsdage kl. 13-15.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    To Act or Not to Act? How Client Progression Affects Performance Information Use at the Frontlines

    Mikkelsen, M. F., Pedersen, Mogens Jin & Petersen, N. B. G., 2023, I: Journal of Public Administration Research and Theory. 33, 2, s. 296–312

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Understanding Discrimination: Outcome-Relevant Information Does Not Mitigate Discrimination

    Pedersen, Mogens Jin & Nielsen, V. L., 2024, I: Social Problems. 71, 1, s. 77–105

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Creaming among Caseworkers: Effects of Client Competence and Client Motivation on Caseworkers’ Willingness to Help

    Guul, T. S., Pedersen, Mogens Jin & Petersen, N. B. G., 2021, I: Public Administration Review. 81, 1, s. 12-22 11 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Question Order Bias Revisited: A Split-Ballot Experiment on Satisfaction with Public Services among Experienced and Professional Users

    Thau, M., Mikkelsen, M. F., Pedersen, Mogens Jin & Larsen, M. H., 2020, I: Public Administration. 99, 1, s. 189-204 17 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Using Informational Video to Elicit Participation in Online Survey Research: A Randomized Controlled Trial

    Pedersen, Mogens Jin, Bojesen, A. B., Rayce, S. L. B. & Pontoppidan, M., 2021, I: International Journal of Public Opinion Research. 33, 4, s. 946-959 14 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  6. Udgivet

    How to Encourage “Togetherness by Keeping Apart” amid COVID-19? The Ineffectiveness of Prosocial and Empathy Appeals

    Favero, N. & Pedersen, Mogens Jin, 2020, I: Journal of Behavioral Public Administration. 3, 2, 38 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  7. Udgivet

    Social Distancing during the COVID ‐19 Pandemic: Who Are the Present and Future Noncompliers?

    Pedersen, Mogens Jin & Favero, N., 2020, I: Public Administration Review. 80, 5, s. 805-914 10 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  8. Bureaucratic Decision-Making: A Multi‐Method Study of Gender Similarity Bias and Gender Stereotype Beliefs

    Pedersen, Mogens Jin & Nielsen, V. L., 2020, I: Public Administration. 98, 2, s. 424-440

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  9. Udgivet

    RNICE Model: Evaluating the Contribution of Replication Studies in Public Administration and Management Research

    Pedersen, Mogens Jin & Stritch, J. M., 2018, I: Public Administration Review. 78, 4, s. 606-612

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  10. Udgivet

    Punishment on the Frontlines of Public Service Delivery: Client Ethnicity and Caseworker Sanctioning Decisions in a Scandinavian Welfare State

    Pedersen, Mogens Jin, Stritch, J. M. & Thuesen, F., 2018, I: Journal of Public Administration Research and Theory. 28, 3, s. 339-354

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  11. Udgivet

    Internal Management and Perceived Managerial Trustworthiness: Evidence From a Survey Experiment

    Pedersen, Mogens Jin & Stritch, J. M., 2018, I: American Review of Public Administration. 48, 1, s. 67-81

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  12. Udgivet

    Citizen Perceptions of Procedural Fairness and the Moderating Roles of ‘Belief in a Just World’ and ‘Public Service Motivation’ in Public Hiring

    Pedersen, Mogens Jin, Stritch, J. M. & Taggart, G., 2017, I: Public Administration. 95, 4, s. 874-894

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  13. Udgivet

    The Opportunities and Limitations of Using Mechanical Turk (MTURK) in Public Administration and Management Scholarship

    Stritch, J. M., Pedersen, Mogens Jin & Taggart, G., 2017, I: International Public Management Journal. 20, 3, s. 489-511

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  14. Udgivet

    A ‘Heart of Goal’ and the Will to Succeed: Goal Commitment and Task Performance among Teachers in Public Schools

    Pedersen, Mogens Jin, 2016, I: Public Administration. 94, 1, s. 75-88

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  15. Udgivet

    Improving Survey Response Rates in Online Panels: Effects of Low-Cost Incentives and Cost-Free Text Appeal Interventions

    Pedersen, Mogens Jin & Nielsen, C. V., 2016, I: Social Science Computer Review. 34, 2, s. 229-243

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  16. Udgivet

    Activating the Forces of Public Service Motivation: Evidence from a Low‐Intensity Randomized Survey Experiment

    Pedersen, Mogens Jin, 2015, I: Public Administration Review. 75, 5, s. 734-746

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 226567399