15. juni 2017

Signe Sørensen Torekov modtager Jahre-prisen

Pris

Hvert år uddeler Universitetet i Oslo Anders Jahre-priserne for fremragende forskning inden for basal og klinisk medicin til forskere fra lande i Norden. I år har lektor Signe Sørensen Torekov vundet prisen sammen med professor Simon Bekker-Jensen fra Center for Sund Aldring og Institut for Cellulær og Molekylær Medicin.

Signe modtager prisen for en forskerkarriere i fedme og diabetes. Et af hendes største resultater er, at selvom menneskekroppen er gearet til at kæmpe mod vægttab, så kan der være håb.

Efter et vægttab producerer kroppen for meget af sulthormonet ghrelin i forhold til det appetithæmmende hormon GLP-1, så man let tager på igen. Signes forskning viser dog også, at hvis man kan holde vægten i et helt år efter vægttab, så når kroppen et stadie, hvor der produceres meget af det appetithæmmende hormon, mens mængden af sulthormonet normaliseres.