19. juni 2015

Signe Sørensen Torekov i spidsen for ny forskning

Forsker Signe Sørensen Torekov står i spidsen for et nyt studie fra Københavns Universitet, Hvidovre og Glostrup Hospital. Resultaterne af studiet viser, at brugen af tarmhormonet GLP-1 i behandlingen af fedme kan modvirke tabet af knoglemasse, der ellers ofte forbindes med større vægttab.

Større vægttab kan medvirke tab af knoglemasse samt øget risiko for brud på knoglerne, men ny forskning viser at hormonet GLP-1 i forbindelse med fedmebehandling kan modvirke dette. Ydermere har GLP-1 vist sig at have en række positive effekter på knoglenydannelse og blodsukker.

Signe Sørensen Torekov fra Biomedicinsk Institut og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, Københavns Universitet er forskningsleder af studiet, der for nyligt blev publiceret i tidsskriftet Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism og blev forrige lørdags præsenteret ved den store internationale konference ”American Diabetes Association” (ADA) i Boston.