15. december 2017

Nyt forskningsprojekt om sundere modermælkserstatning

Forskningsprojekter

Lektor Marianne Nissen Lund, der har en delt ansættelse mellem BMI og FOOD, har modtaget en imponerende bevilling på i alt 13,6 mio. kr. fra GUDP og Mejeribrugets Forskningsfond til et projekt om sundere modermælkserstatning.

Et nyt forskningsprojekt med titlen ”INFANT-I: Tailored processing of bioactive ingredients for high-end infant formula” skal afklare, om en mere skånsom forarbejdning af ingredienser til modermælkserstatning kan skabe bedre sundhed for nyfødte, der får modermælkserstatning.

Lektor Marianne Nissen Lund, der til daglig har en delt ansættelse mellem Biomedicinsk Institut og Institut for Fødevarevidenskab (FOOD), har modtaget 11.434.453 kr. fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) og 2.160.000 kr. fra Mejeribrugets Forskningsfond til projektet, der løber fra den 1. juli 2018 til 30. juni 2022.

”Vi ved ikke præcist, hvilken betydning det har for proteinkvaliteten på det molekylære niveau, når man forarbejder modermælkserstatningerne med flere varmebehandlinger, og det er det, vi nu skal til at finde ud af. Vi ved nemlig fra tidligere studier – også her på Københavns Universitet – at nyfødte grise får en bedre tarmsundhed, hvis modermælkserstatningen har gennemgået en mildere forarbejdning, der har bevaret valleproteinerne mere intakte og naturlige. Vi vil dog stadig pasteurisere mælken af hensyn til fødevaresikkerheden, men kun til det punkt, der er nødvendigt,” fortæller Marianne Nissen Lund.

Læs den fulde artikel på FOOD’s hjemmeside